Nowa KIA Venga |
16.09.2009. | ||||
Strona 1 z 2 Międzynarodowy Salon Samochodowy we Frankfurcie jest sceną światowego debiutu nowego, przestronnego i dynamicznego hatchbacka segmentu B marki Kia. Kia Venga – bo tak brzmi jego nazwa – będzie produkowana w Europie, wejdzie na rynki tego kontynentu pod koniec bieżącego roku i objęta zostanie podwójną gwarancją producenta: 7-letnią na zespół napędowy/5-letnią (lub 150.000 km) na cały samochód oraz 10-letnią gwarancją antykorozyjną.
Okresy między przeglądowe wyniosą 30.000 km lub co 12 miesięcy. Kia Venga w wersji produkcyjnej niewiele rożni się od zaprezentowanego podczas salonu genewskiego pojazdu koncepcyjnego Kia No. 3. Pomijając nieco bardziej konwencjonalny design szyby czołowej i dachu, wszystkie elementy blacharskie są identyczne. Zaprojektowana od początku w Europie i produkowana w czeskiej fabryce w Nosovicach Kia Venga ma 4068 mm długości, niespotykany w swej klasie rozstaw osi (2615 mm), a jej wysokość 1600 mm pozwala do maksimum powiększyć objętość wnętrza. Dzięki przemyślanej konstrukcji wyznaczającej nową definicję w tej kategorii pojazdów, wnętrze Vengi ma wielkość spotykaną w autach klasy kompaktowej – przy wymiarach nadwozia typowych dla segmentu B. Oferta rynkowa Vengi obejmować będzie dwa silniki benzynowe i dwa wysokoprężne – w zestawie z manualną lub automatyczną skrzynią przekładniową. Oferowana w krajach Unii Europejskiej gama silników spełniać będzie oczywiście wymogi normy Euro 5. Z uwagi na spodziewaną popularność napędu dieslowskiego samochód Kia Venga posiada nowy silnik wysokoprężny common rail, który został skonstruowany w Niemczech, a będzie produkowany na Słowacji ze specjalnym przeznaczeniem dla Vengi oraz nowego cee’da. Ta wyposażona w turbosprężarkę z zaworem upustowym (WGT) lub zmienną geometrię łopatek (VGT) jednostka pracuje płynnie w całym zakresie obrotów i występuje w dwóch pojemnościach skokowych: 1,4 litra o mocy 90 lub 75 KM oraz 1,6 litra o mocy 128 lub 115 KM – zależnie od wymagań danego rynku sprzedaży. Silnik 1,6-litrowy jest już stosowany w nowym cee’dzie, natomiast wersja 1,4 zadebiutuje właśnie w Kia Venga. Klientów preferującą jednostki benzynowe zainteresują dwa silniki ze sprawdzonej serii Gamma – o pojemności 1,4 oraz 1,6 litra. Wersja 1.4 rozwija moc 90 KM i moment obrotowy 137 Nm przy 4000 obr/min. Wersja 1.6 (stosowana także w Kia Soul) ma 125 KM i występuje seryjnie w parze z pięciostopniową skrzynią manualną. Tylko z tym silnikiem dostępna jest także czterostopniowa przekładnia automatyczna. Jako pierwsza w tym segmencie pojazdów, Kia Venga oferuje system Idle Stop & Go (ISG), który automatyczne wyłącza i ponownie uruchamia silnik w warunkach intensywnego ruchu miejskiego. System ISG dostępny jest we wszystkich silnikach stosowanych w gamie Venga (benzynowych i dieslach). Innym ciekawym rozwiązaniem w ramach „EcoDynamics” jest system zarządzania energią wytwarzaną przez alternator, wskaźnik optymalnego punktu zmiany biegów (zachęcający do paliwooszczędnego stylu prowadzenia samochodu) oraz ogumienie marki Michelin o niskich oporach toczenia – dla pojazdów wyposażonych w koła rozmiaru 15 i 16 cali. Kia Venga – zespoły napędowe Silnik Pojemność Moc w KM Moment obrotowy Przekładnia Diesel 1,6 128 260 Nm 6/Man 1,6* 115 260 Nm 6/Man 1,4 90 220 Nm 6/Man 1,4* 75 220 Nm 5/Man Benzynowy 1,6 125 156 Nm 5/Man lub 4/Auto 1,4 90 137 Nm 5/Man 5/Man – skrzynia 5-topniowa manualna; 6/Man – skrzynia 6-stopniowa manualna; 4/Auto – skrzynia 4-stopniowa automatyczna |
« poprzedni artykuł | następny artykuł » |
---|
press box: | Balex Metal | PORT PC | Termo Organika | Austrotherm | Wavin | Aluron | LAUFEN | Roca | SIEGENIA-AUBI | FINAL | AM Okna |Grupa Assay |Hörmann Polska | G-U Polska | CERRAD | Ponzio |Aliplast |Yawal | CREATON Polska | Remmers Polska | INTERNORM | Forum Branżowe | PRIME3 | BLAUPUNKT | Schüco | Dom Bezpieczny | VALVEX | Kludi | KRISPOL | PETECKI | Franke | Winkhaus | Aluprof | PGE | Kuchinox | Ferro | TUV Nord Polska | Media Expert | Media Saturn | MAPA |