Skip to content

Reklama

START arrow REKLAMA I MEDIA arrow Wrześniowy cykl KINO MOWI: KONFLIKTY w ale kino!
Wrześniowy cykl KINO MOWI: KONFLIKTY w ale kino! Utwórz PDF Poleć znajomemu
26.08.2010.
Wrzesień w ale kino! upłynie pod znakiem współczesnych światowych konfliktów. W cyklu Kino Mówi: Konflikty kanał zaprezentuje pięć filmów, opowiadających o często pomijanych konsekwencjach wojny. Co oznacza ona dla jednostek? Co kryje się pod atrakcyjnymi telewizyjnymi relacjami? Każdy seans poprzedzi spotkanie z gośćmi, prowadzone przez Maxa Cegielskiego - dziennikarza, pisarza i podróżnika.

Premiera w każdy czwartek września, od 2 września, o 20:10.


Wietnam, Irak, Czeczenia, Afganistan, Palestyna. Cykl Kino Mówi: Konflikty to nie tylko niezwykła lekcja geografii, ale też podróż po najgorętszych miejscach świata. Telewizja najczęściej pokazuje wojnę jako militarną potyczkę, o której wyniku można rozstrzygać w duchu sportowym. Współczesne kino przestało jednak traktować ją wyłącznie jako pożywkę dla wzniosłych opowieści o bohaterstwie, honorze i przygodzie. Na kampanię wrześniową ale kino! składają się filmy, których twórcy zaglądają głębiej, ukazując konflikt jako zderzenie mentalności, systemów wartości, starych kultur.

Cykl rozpocznie legendarny "Czas Apokalipsy" - ale kino! pokaże wersję reżyserską filmu. Wojna w Wietnamie, transmitowana na żywo do milionów domów, zasłużyła na nowoczesne kino. Od "Jarhead: Żołnierz piechoty morskiej" Sama Mendesa, do tegorocznego tryumfatora Oscarów "The Hurt Locker. W pułapce wojny" - współczesne kino zajmujące się wojną i jej wpływem na umysł ludzki czerpie z "Czasu Apokalipsy" pełnymi garściami. Francis Ford Coppola stworzył w jednym ze swoich największych dzieł nowoczesny język opowiadania o wojnie, definitywnie kończąc z przedstawianiem jej w kategoriach dumy, sukcesu i wyższych wartości. Pokazał konflikt jako samodzielną siłę, z którą przegrywają ludzie po obu stronach barykady, która potrafi uzależnić i wyzwolić wszystko, co w człowieku najgorsze.

Za współczesne echo konfliktu wietnamskiego często uznaje się wojnę w Iraku. Akcja wyprodukowanej przez BBC brytyjskiej "Okupacji" skupia się wokół losów trójki brytyjskich żołnierzy, którzy z różnych powodów powracają do tego pokonanego, ale ciągle niepodbitego kraju. Z wojny nie ma powrotu - ani dla żołnierzy, którzy w domu czują się wyobcowani, ani dla cywilów. Zrealizowany z dokumentalnym nerwem film pokazuje kraj, w którym temperatura społeczna i polityczna jest bliska wrzenia, choć przetoczyły się już przez niego "zwycięskie" armie, a sytuacja została w wieczornych wiadomościach określona z uspakajającym uśmiechem jako "opanowana".
Trochę zapomnianym konfliktem jest dziś też wojna w Czeczenii. Rosyjski obóz wojskowy, pokazany w "Aleksandrze" Aleksandra Sokurowa, też wydaje się "zapomniany". Żołnierze snują się po nim, jakby zapomnieli, po co tam właściwie są, ledwie widoczni spod grubej warstwy kurzu. Sama wojna ukrywa się pod obozową nudą. Kino korzystało często z perspektywy dziecka, by pokazać wojnę jako odrealniony świat złej bajki. Sokurow w swoim filmie, prezentowanym w canneńskim konkursie, wybiera spojrzenie staruszki. Tytułowa bohaterka pokonała daleką drogę, by zobaczyć się z wnukiem - kapitanem rosyjskiej armii. Szybko znajduje wspólny język z miejscowymi ludźmi, a żołnierze, którzy nie raz już zabijali, pozwalają jej się łajać, jak niesforne dzieci. Jej bliskość na krótką chwilę wprowadza niepokojące poczucie normalności.

Pokój jest czymś niezwykłym także dla mieszkańców Kabulu. Afgański film "Kabuli Kid" pokazuje miasto nieprzygotowane na pokój, ale tętniące życiem, którego mieszkańcy nie mają czasu na rozpamiętywanie przeszłości. Pochłonięci są codziennością, zmaganiami z niesprawnymi urzędami. Gdy Khaled znajduje w swojej taksówce porzucone przez matkę niemowlę, nie ma czasu zastanawiać się nad jej motywami, ani nie chce jeszcze bardziej komplikować sobie życia. Spadek po rządach Talibów ma jednak bardzo konkretne konsekwencje - taksówkarz nie potrafi zidentyfikować kobiety, która od stóp po czubek głowy ukryła się za burką. Powojenny Kabul pozostaje "sierotą", za którą nikt nie chce przyjąć odpowiedzialności.

Inne miejsce permanentnego konfliktu, gdzie niepokój jest stanem normalności, to pogranicze palestyńsko-izraelskie. Oparte na prawdziwym incydencie, nagrodzone m.in. na festiwalu w Berlinie "Drzewo cytrynowe" także opowiada o ludziach, który próbują wbrew wszystkiemu prowadzić normalne życie. Salma, palestyńska wdowa, zostaje bez pytania wciągnięta w konflikt, gdy jej sąsiadem zostaje pewnego dnia minister obrony Izraela. Cytrynowy sad, który stanowi jej cały dobytek, zostaje uznany przy tej okazji za potencjalne zagrożenie i przeznaczony do wycięcia. Salma postanawia walczyć i nie waha się iść ze swoją sprawą aż do Sądu Najwyższego. Przeciwko niej są jednak nie tylko izraelskie urzędy, ale też własna kultura. Nie wolno jej przyjąć proponowanego przez wroga odszkodowania. Jako kobieta nie może nawet zbyt głośno domagać swoich praw, ani decydować o sobie, bo zostanie ukarana przez "swoich".

Cykl Kino Mówi: Konflikty to podróż do miejsc, w których największym wyzwaniem może być życie codzienne. Współczesne konflikty transmitowane na żywo przez telewizje, komentowane przez ekspertów, jak walki bokserskie, zostały w pewnym sensie bezboleśnie przyswojone przez kulturę. Wojny wydają się w niektórych przypadkach wręcz cechą stałą, przypisaną do terenu, jak warunki atmosferyczne. Filmowcy potrafią jednak wykorzystać konflikt jako narzędzie, pomagające wyostrzyć spojrzenie na człowieka. Potrafią pokazać go w momencie prawdy - postawionego wobec moralnych dylematów, ostatecznych decyzji i swojej natury.
Szczegóły na www.konflikty.alekino.pl

KINO MÓWI: KONFLIKTY:

czwartek, 2 września, 20:10
Czas Apokalipsy: Powrót (Apocalypse Now Redux)
wojenny, USA/Niemcy, 1979, reż. Francis Ford Coppola, wyk. Marlon Brando, Martin Sheen, Robert Duvall, Frederic Forrest, Laurence Fishburne, Harrison Ford, Dennis Hopper, 201'

czwartek, 9 września, 20:10
Okupacja, cz. 1 (Occupation)
wojenny, Wlk. Brytania, 2009, reż. Nick Murphy, wyk. James Nesbitt, Stephen Graham, Warren Brown, Nonso Anozie, 89'

czwartek, 16 września, 20:10
Aleksandra (Aleksandra)
obyczajowy, Rosja/Francja, 2007, reż. Aleksander Sokurow, wyk. Galina Wiszniewskaja, Wasily Sziewstow, Raisa Giczajewa, Andriej Bogdanow, 95'

czwartek, 23 września, 20:10
Kabuli Kid (Kabuli Kid)
obyczajowy, Francja/Afganistan, 2008, reż. Barmak Akram, wyk. Hadji Gul, Valéry Schatz, Amélie Glenn, Mohammad Chafi Sahel, 97'

czwartek, 30 września, 20:10
Drzewo cytrynowe (Etz Limon)
obyczajowy, Izrael/Niemcy/Francja, 2008, reż. Eran Riklis, wyk. Hiam Abbass, Doron Tavory, Ali Suliman, Rona Lipaz-Michael, Tarik Kopty, 106'

 ale kino!
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Zobacz press box firm:

 




| DOM I WNĘTRZE | PRESS BOX | BIZNES | INTERNET | KULTURA | FINANSE | ZDROWIE I URODA | MOTO | REKLAMA | | PROMOCJE | NIERUCHOMOŚCI | INNE

press box: | Balex Metal | PORT PC | Termo Organika | Austrotherm | Wavin | Aluron | LAUFEN | Roca | SIEGENIA-AUBI | FINAL | AM Okna |Grupa Assay |Hörmann Polska | G-U Polska | CERRAD | Ponzio |Aliplast |Yawal | CREATON Polska | Remmers Polska | INTERNORM | Forum Branżowe | PRIME3 | BLAUPUNKT | Schüco | Dom Bezpieczny | VALVEX | Kludi | KRISPOL | PETECKI | Franke | Winkhaus | Aluprof | PGE | Kuchinox | Ferro | TUV Nord Polska | Media Expert | Media Saturn | MAPA |