Skip to content

Reklama

START arrow BIZNES I PRODUKTY arrow Branża dotacyjna to dość trudny biznes
Branża dotacyjna to dość trudny biznes Utwórz PDF Poleć znajomemu
12.10.2010.
Branża dotacyjna to biznes o dużym potencjale zyskowności, ale też dość trudny biznes –  temat sukcesu IPO, cele strategiczne a także zagrożenia i możliwości rozwoju związane z działalnością Spółki były głównym tematem rozmowy z Prezesem Zarządu Centrum Wspierania Projektów Europejskich S.A. –Rafałem Czerkawskim.
 
Agnieszka Klejne, IPO.pl: Za nami udany debiut CWPE na rynku NewConnect. Spodziewał się Pan takich wyników, Panie Prezesie?
Rafał Czerkawski, Prezes Zarządu Centrum Wspierania Projektów Europejskich S.A.: Debiut był bardzo udany, co ogromnie mnie cieszy. Walory naszej firmy w ciągu pierwszego dnia wzrosły o ponad 31 proc. w stosunku do ceny odniesienia ustalonej na 4 zł. Liczyliśmy na dobre wyniki i fakt, że nasz potencjał zostanie doceniony przez rynek. Rzeczywiste zainteresowanie spółką okazało się większe niż sądziliśmy, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni. Daje nam to dodatkową motywację do działania. Muszę przyznać, że spotkaliśmy się z licznymi bardzo przychylnymi ocenami ze strony Inwestorów a dużym zaskoczeniem było dla nas również to, że część Inwestorów dzieliła się z nami swoimi pomysłami na rozwój naszej Spółki, promocję naszych usług czy też zgłasza nam swoje projekty do oceny pod kątem możliwości pozyskania dotacji. Jesteśmy z tego bardzo zadowoleni.  

Agnieszka Klejne: W ciągu pierwszych trzech dni kurs akcji wzrósł prawie 349% w stosunku do ceny odniesienia, spółka cieszy się dużym zainteresowaniem wśród inwestorów, obroty też były imponujące. Czy według Pana możemy spodziewać się kolejnych wzrostów?
Rafał Czerkawski: Cieszy nas, że inwestorzy dostrzegają w CWPE potencjał wzrostów – ocenę tego czy inwestować nasze akcje pozostawiam potencjalnym Inwestorom. Aktualnie negocjujemy kilka interesujących kontraktów i czekamy na rozstrzygnięcie konkursów, na które my i nasi klienci składaliśmy wnioski o dofinansowanie (głównie z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego). Poza tym podejmujemy szereg działań dążących do realizacji założonych celów emisyjnych i liczymy na to, że jeszcze w tym roku przyniosą nam już pierwsze wymierne efekty. Chcemy o wszystkich tych działaniach większych i mniejszych informować inwestorów oraz wszystkich zainteresowanych za pośrednictwem naszych stron internetowych, dlatego wkrótce uruchomimy rozbudowany serwis informacyjny w zakładce relacje inwestorskie. Chcielibyśmy aby dzięki tej otwartej polityce informacyjnej inwestorzy mieli możliwość dostępu do najświeższych informacji o tym co istotnego dzieje się w Spółce.

Agnieszka Klejne: Przystąpienie do grona spółek giełdowych zwiększyło wiarygodność Centrum wśród partnerów finansowych. Czy to przekona nowych inwestorów do nawiązywania współpracy z Pana firmą?
Rafał Czerkawski: Na pewno fakt przystąpienia CWPE do grona spółek giełdowych pozytywnie wpływa na wizerunek naszej firmy, a jako spółka publiczna jesteśmy bardziej transparentni i wiarygodni.  

Branża doradztwa dotacyjnego to przede wszystkim podmioty małe i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które mają niewielkie doświadczenie rynkowe i krótką historię działania. Notabene, czasami brak tego doświadczenia działa na korzyść ich wizerunku, bo zdecydowanie łatwiej wykazać 100% skuteczność w pozyskiwaniu finansowania dla kilku podmiotów, niż dla kilkuset. Jednak tak znacząca konkurencyjność branży sprawia, że klientom trudno jest sprecyzować kryteria doboru doradców.

Myślę, że z problemem tym mogą się spotykać również inwestorzy. Niewątpliwie nasza obecność na giełdzie potwierdza, że jesteśmy firmą godną zaufania i wierzę, że zachęci większe grono odbiorców do nawiązania współpracy z naszą firmą.

Agnieszka Klejne: Pozyskane w trakcie emisji środki planuje Pan przeznaczyć m.in. na rozwój sieci sprzedaży, rozwój systemów informatycznych, w tym Program Partnerski. Jakie są główne założenia tego Programu?
Rafał Czerkawski: Pokrótce powiem skąd ta idea: główne biuro mamy we Wrocławiu oraz 3 Biura Regionalne w Elblągu,  Kielcach i Lublinie. Chcielibyśmy być obecni też w innych miastach.  Nie znając lokalnego rynku, otoczenia biznesu i potencjału tego rynku, trudno nam pozyskiwać klientów z terenu całego kraju – stąd program Business Partner. Zależy nam na pozyskaniu Partnerów, którzy mogli by w innych regionach reprezentować nasze interesy, wyszukiwać i pomagać nam w obsłudze ciekawych klientów. W zamian za pomoc nam w obsłudze tych klientów zapłacimy Partnerowi bardzo atrakcyjne wynagrodzenie prowizyjne.

Po podpisaniu umowy, do współpracy z Partnerami dedykowane zostaną osoby z Centrali naszej firmy, które pomogą Partnerom szczególnie w początkowym okresie współpracy oraz będą nadzorować rozliczenia finansowe. Partnerzy otrzymają dedykowane materiały szkoleniowe, tzw. Pakiet Startowy, w którym znajdą wszystkie przydatne informacje, wzory umów, ankiet itp. oraz spis programów unijnych, z których można aktualnie skorzystać.

W praktyce ten proces będzie polegał na zaoferowaniu przez Partnerów na swoim lokalnym rynku naszych usług w dowolnym czasie i zakresie. Od potencjalnego klienta Partner będzie miał za zadanie zebrać informacje o jego potrzebach oraz podstawowe dokumenty niezbędne do nawiązania współpracy. Nasi specjaliści z Centrali przeprowadzą wstępną analizę szans i dobiorą dla Klienta odpowiedni program. Następnie Partnerzy przedstawią te informacje Klientowi i zakończą proces podpisywania umowy i ustalenia warunków cenowych. Dalej, na etapie realizacji przez CWPE kontraktu, Partnerzy będą pomagać Klientowi w zebraniu  dokumentów i  informacji jakie są potrzebne do zrealizowania konkretnej usługi konsultingowej np. wypełnienia wniosku o dotację. Samo przygotowanie wniosku i merytoryczne poprowadzenie sprawy to już nasze zadanie.

Agnieszka Klejne: Czy każdy będzie mógł zostać partnerem w Programie BUSINESS PARTNER?
Rafał Czerkawski: Najbardziej zależy nam na pozyskaniu dużej ilości firm dla których będziemy mogli świadczyć usługi. Dlatego też nie mamy wygórowanych wymagań wejściowych. Zależy nam, aby nasz Partner był skuteczny w pozyskiwaniu klientów – dlatego też dopiero po pierwszym okresie współpracy będziemy mogli ją ocenić i zadecydować, czy obie strony chcą ją dalej kontynuować. Myślę, że program ten jest szczególnie atrakcyjny dla osób, które mają ugruntowane i szerokie kontakty w środowisku biznesowym i administracji.

Agnieszka Klejne: Jakie nowe inwestycje rozważają  Państwo w najbliższym czasie?
Rafał Czerkawski: Będziemy konsekwentnie i sukcesywnie realizować projekty na które pozyskaliśmy kapitał z Giełdy. Jesteśmy także poważnie zainteresowani przejęciem jednej ze Spółek z branży i widzimy możliwość ciekawej wartości dodanej. Na razie jednak jest za wcześnie aby ujawniać więcej szczegółów. Sprawa ewentualnej transakcji powinna ostatecznie wyjaśnić się jeszcze w tym kwartale, o czym poinformujemy Inwestorów  w oficjalnym komunikacie.

Agnieszka Klejne: Zamierzają Państwo otwierać kolejne filie Centrum Wspierania Projektów Europejskich w Polsce?
Rafał Czerkawski: Aktualnie stawiamy na rozwój sieci współpracy partnerskiej. Zakładanie filii to proces długotrwały i kosztowny. Branża dotacyjna to biznes o dużym potencjale zyskowności, ale też dość trudny biznes. Nie wyobrażamy sobie zakładania filii bez właściwej osoby zarządzającej, skutecznego handlowca i doświadczenia w branży finansowej. Uważamy, że w przypadku franczyzy czy też współpracy partnerskiej motywacja osób zarządzających placówkami doradczymi do prowadzenia tego biznesu z sukcesem i stałego rozwoju jest znacznie wyższa niż w przypadku osób zarządzających filiami, oddziałami, co powstrzymuje nas obecnie przed rozwojem w tym kierunku.

Tej drogi rozwoju oczywiście nie zamykamy definitywnie, w perspektywie kolejnych dwóch lat jest ona rozpatrywana. Po wdrożeniu z sukcesem nowego asortymenty usług szkoleniowych i doradczych oraz poszerzeniu stałego grona nowych klientów z terenu całej Polski na pewno przeanalizujemy i rozważymy możliwość dalszej rozbudowy struktury o oddziały terenowe.

Dziękujemy za rozmowę

IPO.pl
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Zobacz press box firm:

 




| DOM I WNĘTRZE | PRESS BOX | BIZNES | INTERNET | KULTURA | FINANSE | ZDROWIE I URODA | MOTO | REKLAMA | | PROMOCJE | NIERUCHOMOŚCI | INNE

press box: | Balex Metal | PORT PC | Termo Organika | Austrotherm | Wavin | Aluron | LAUFEN | Roca | SIEGENIA-AUBI | FINAL | AM Okna |Grupa Assay |Hörmann Polska | G-U Polska | CERRAD | Ponzio |Aliplast |Yawal | CREATON Polska | Remmers Polska | INTERNORM | Forum Branżowe | PRIME3 | BLAUPUNKT | Schüco | Dom Bezpieczny | VALVEX | Kludi | KRISPOL | PETECKI | Franke | Winkhaus | Aluprof | PGE | Kuchinox | Ferro | TUV Nord Polska | Media Expert | Media Saturn | MAPA |