Nie wycieraj talerzy podczas jazdy |
11.03.2010. | |
Prawidłowe ułożenie i praca rąk na kierownicy mają zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault przestrzegają przed złymi nawykami, które mogą być bardzo niebezpieczne w skutkach.
Ważne ułożenie Poprzez kierownicę prowadzący bezpośrednio wyczuwa, co się dzieje z przednią osią pojazdu – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Jeśli ułożenie i praca rąk na kierownicy są prawidłowe, kierowca może szybko i skutecznie zareagować w obliczu zagrożenia. Dlatego tak ważne jest, aby kierowcy pamiętali o podstawowej zasadzie i zawsze, oprócz chwil przeznaczonych na zmianę biegów, trzymali obie ręce na kierownicy. Porównując kierownicę do tarczy zegara dłonie powinny znajdować się na godzinie dziewiątej i piętnastej. Kciuki nie mogą obejmować koła kierownicy, gdyż w momencie wystrzelenia poduszki, może nastąpić ich uszkodzenie. Takie ułożenie dłoni na kierownicy sprawia, że auto prowadzi się stabilniej i pozwala jednocześnie na optymalne działanie poduszki powietrznej w przypadku bezpośredniego zagrożenia. W przypadku, gdy dłonie kierowcy oparte są nieprawidłowo na szczycie kierownicy, głowa opadając na poduszkę wcześniej uderza o ręce, co może stwarzać ryzyko poważnych obrażeń. Niebezpieczne nawyki Tymczasem u kierowców można zaobserwować szereg niebezpiecznych nawyków. Często prowadzą auto, trzymając kierownicę tylko jedną ręką, a do tego przy skręcaniu wykonują ruch przypominający wycieranie talerzy, czyli zamaszyście manewrują, trzymając otwartą dłoń na kierownicy – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – Podczas takich manewrów wjechanie nawet w niewielką dziurę może być przyczyną zupełnej utraty kontroli nad samochodem – ostrzegają trenerzy. Innym często popełnianym błędem jest chwytanie koła kierownicy od środka. Taki ruch trwa dłużej, niż ten wykonywany po zewnętrznej części koła kierownicy. Ponadto w sytuacji zagrożenia, kiedy należy bardzo szybko zareagować, można odruchowo natrafić na łączenie środka kierownicy z jej zewnętrznym wieńcem, co może skutkować np. wybiciem palca. Jeśli w takiej sytuacji dodatkowo wystrzeli poduszka powietrzna, kierowca może odnieść poważne obrażenia nadgarstka i stawu łokciowego – mówią trenerzy. Szybka praca Nie tylko ułożenie, ale też odpowiednia praca rąk na kierownicy ma zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Szybkość i precyzja są nieodzowne szczególnie w przypadku uślizgu tylnej osi, czyli tzw. nadsterowności. Aby skutecznie wprowadzić auto z powrotem na pożądany tor jazdy, należy skierować koła przedniej osi w tę stronę, w którą „uciekł” tył samochodu, a taki manewr ma szanse na powodzenie tylko w przypadku szybkiego i sprawnego operowania kołem kierownicy. Dobre nawyki związane z operowaniem kierownicą - trzymanie obu rąk na kierownicy - ułożenie rąk na godzinie dziewiątej i piętnastej - przeplatanie rąk podczas zawracania, manewrowania Złe nawyki związane z operowaniem kierownicą - trzymanie kierownicy jedną ręką - niepoprawne ułożenie rąk, np. na szczycie kierownicy - chwytanie kierownicy od środka - zaginanie kciuków do wewnątrz kierownicy - kręcenie otwartą dłonią Renault Polska |
« poprzedni artykuł | następny artykuł » |
---|
press box: | Balex Metal | PORT PC | Termo Organika | Austrotherm | Wavin | Aluron | LAUFEN | Roca | SIEGENIA-AUBI | FINAL | AM Okna |Grupa Assay |Hörmann Polska | G-U Polska | CERRAD | Ponzio |Aliplast |Yawal | CREATON Polska | Remmers Polska | INTERNORM | Forum Branżowe | PRIME3 | BLAUPUNKT | Schüco | Dom Bezpieczny | VALVEX | Kludi | KRISPOL | PETECKI | Franke | Winkhaus | Aluprof | PGE | Kuchinox | Ferro | TUV Nord Polska | Media Expert | Media Saturn | MAPA |