Skip to content

Reklama

START arrow MOTO arrow Najtrudniejszy jest pierwszy dzień
Najtrudniejszy jest pierwszy dzień Utwórz PDF Poleć znajomemu
03.12.2010.
Od 30 do nawet 100 dni – tyle wynosi w Polsce liczba dni z opadami śnieżnymi. Najniebezpieczniejszy jest dla kierowców pierwszy dzień takich warunków atmosferycznych oraz każdy dzień opadów śniegu, który następuje po odwilży. Statystyki pokazują, że w tym czasie zmniejsza się ilość wypadków śmiertelnych, ale wzrasta liczba stłuczek*.

Gdy pada śnieg, kierowcy instynktownie zwalniają i jeżdżą ostrożniej, ale jednocześnie zapominają o zwiększeniu dystansu od poprzedzającego samochodu czy delikatniejszym używaniu hamulca – wyjaśnia Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Każdy dzień opadów śniegu po nawet krótkiej przerwie powoduje, że użytkownicy dróg muszą jakby od nowa przyzwyczajać się do tych warunków – dodaje.

Przy ujemnych temperaturach pod śniegiem tworzy się warstwa lodu, szczególnie niebezpieczna w miejscach wzmożonego ruchu samochodowego, np. na skrzyżowaniach czy rondach. Najszybciej lód powstaje na niedawno położonych nawierzchniach asfaltowych ze względu na niższą temperaturę wierzchniej warstwy masy bitumicznej**.

W czasie jazdy zimą kierowca musi być jeszcze bardziej skoncnetrowany niż zwykle, wykonywać manewry wolniej, spokojniej i zdecydowanie mniej intensywnie używać pedału gazu i hamulca – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Jednym z najtrudniejszych wyzwań dla kierowców zimą jest pokonywanie wzniesień. Najlepiej unikać sytuacji, w której musimy zatrzymać się na stromym podjeździe. Optymalnie jest poczekać aż samochody przed nami wjadą na szczyt. Gdy nie ma takiej możliwości, trzeba zdecydowanie zwiększyć odległość przed poprzedzającym pojazdem – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Kiedy kierowca zbliża się do wzniesienia powinien delikatnie przyśpieszyć, aby nabrać prędkości wystarczającej do wjazdu samochodu pod górę, a następnie utrzymywać stałą prędkość. Gdy dojeżdża do szczytu, najlepiej jest minimalnie zwolnić poprzez zmniejszenie nacisku na pedał gazu i zmianę biegu na niższy, a następnie rozpocząć powolny zjazd. Pedał hamulca powinien być używany bardzo delikatnie. Warto pamiętać, że ważnym czynnikiem w utrzymaniu kontroli nad pojazdem podczas pokonywania wzniesień jest wykorzystywanie hamowania silnikiem. Szczególnie w trudnych zimowych warunkach – dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Pokonywanie wzniesień zimą:
- unikaj sytuacji, kiedy musisz zatrzymać samochód podczas wjazdu na wzniesienie – gdy nie ma innej możliwości zwiększ maksymalnie odległość od poprzedzającego pojazdu;
- przyśpiesz delikatnie gdy zbliżasz się do wzniesienia, następnie utrzymuj stałą prędkość, zwolnij dopiero gdy dojeżdżasz do szczytu;
- podczas zjazdu utrzymuj kontrolę nad pojazdem poprzez odpowiedni wybór biegu i delikatny nacisk na pedał hamulca;
- nigdy nie zjeżdżaj ze wzniesienia „na luzie” lub z wyłączonym silnikiem.

* źródło: University of California Berkeley School of Public Health, Daniel Eisenberg
** źródło: SWOV Institute for Road Safety Research

Renault Polska
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Zobacz press box firm:

 




| DOM I WNĘTRZE | PRESS BOX | BIZNES | INTERNET | KULTURA | FINANSE | ZDROWIE I URODA | MOTO | REKLAMA | | PROMOCJE | NIERUCHOMOŚCI | INNE

press box: | Balex Metal | PORT PC | Termo Organika | Austrotherm | Wavin | Aluron | LAUFEN | Roca | SIEGENIA-AUBI | FINAL | AM Okna |Grupa Assay |Hörmann Polska | G-U Polska | CERRAD | Ponzio |Aliplast |Yawal | CREATON Polska | Remmers Polska | INTERNORM | Forum Branżowe | PRIME3 | BLAUPUNKT | Schüco | Dom Bezpieczny | VALVEX | Kludi | KRISPOL | PETECKI | Franke | Winkhaus | Aluprof | PGE | Kuchinox | Ferro | TUV Nord Polska | Media Expert | Media Saturn | MAPA |