Skip to content

Reklama

START arrow INTERNET/ TELE / IT arrow Elektroniczne Due Diligence - nowość na rynku Fuzji i Przejęć
Elektroniczne Due Diligence - nowość na rynku Fuzji i Przejęć Utwórz PDF Poleć znajomemu
28.04.2010.
Due Diligence to jeden z ważniejszych etapów podczas procesów restrukturyzacyjnych spółek. To właśnie wtedy identyfikowane zostają potencjalne ryzyka związane z transakcją, których zabezpieczenie będzie elementem dalszych negocjacji. Ten czasochłonny etap może zostać znacznie usprawniony dzięki nowemu narzędziu, jakim jest aplikacja Datapoint VDR.

Datapoint Virtual Data Room to narzędzie, które ma na celu automatyzację badania oraz usprawnienie pracy osób zaangażowanych w Due Diligence. Czym właściwie jest VDR i jakie są jego zalety?

Wirtualny data room (ang. VDR) to aplikacja dostępna przy użyciu przeglądarki internetowej, za pomocą której autoryzowani użytkownicy mają dostęp do wybranego zbioru dokumentów. Jest to rozwiązanie, które jest alternatywą do tradycyjnego sposobu przeprowadzenia badania spółki (Due Diligence), stosowane głównie w procesach Fuzji i Przejęć. Aplikacja służy do załadowania, skatalogowania i kontrolowanego udostępniania dokumentów podlegających badaniu podmiotom zaangażowanym w Due Diligence.

- Mówiąc o VDR jako usłudze transformującej tradycyjny proces badania spółek, to tak jakby skonfrontować komunikację przy użyciu tradycyjnej poczty i pocztę elektroniczną – wyjaśnia Marta Mazur, lider pomysłu. - Była to kolosalna zmiana dotychczasowych zasad komunikacji, której akceptacja wymagała czasu, ale była nieunikniona i przyniosła ogromne korzyści. Tak samo jest z VDR.

Aplikacja oferowana jest w formie usługi (model Software as a Service) udostępnianej pod realizację konkretnego projektu, wraz ze wsparciem technicznym i doradztwem dotyczącym prawidłowej organizacji procesu. - Aplikacje webowe to przyszłość nowoczesnych usług informatycznych – twierdzi Aleksandra Porębska, Manager ds. rozwoju aplikacji i wspólnik firmy.- Firmy nie mają czasu i pieniędzy, aby budować dedykowane rozwiązania informatyczne. My wychodzimy naprzeciw ich potrzebom. Nasza aplikacja dostępna jest w formie usługi udostępnianej na określony czas przy użyciu przeglądarki i nie wymaga żadnych wdrożeń po stronie klienta.
Główne zalety aplikacji to jej dostępność 24/7, model nadawania uprawnień do dokumentów, możliwość samodzielnego zarządzania użytkownikami i dokumentami, raportowanie aktywności użytkowników. Oczywiście nie bez znaczenia są aspekty bezpieczeństwa związane z działaniem aplikacji: szyfrowanie danych przy użyciu certyfikatu EV SSL, powszechnie używanego w przypadku serwisów bankowych, czy wdrożone standardy ISO 27 001, normującego zarządzanie bezpieczeństwem informacji w firmie.

VDR to wciąż nowość na polskim rynku
Spółka Mergers Net jest pierwszym polskim podmiotem, który oferuje usługę VDR. Usługa oferowana jest pod marką DATAPOINT i dedykowana do wsparcia transakcji odbywających się na rynku polskim lub tych z udziałem polskich podmiotów, niezależnie od wielkości transakcji.
- Przykład naszych zachodnich sąsiadów pokazał, że ten światowy standard, który narodził się ponad 10 lat temu w Stanach Zjednoczonych, jest pożądany także na europejskim rynku – komentuje Aleksandra Prusator, wspólnik firmy. – Polskie firmy realizujące transakcje trans graniczne korzystają już z tego rozwiązania, my dążymy do tego, aby VDR stał się standardem wykorzystywanym przez polskie firmy, niezależnie od wartości i zasięgu transakcji. Nasz rynek powinien przecież przejmować najwyższe standardy pracy!
Charakterystyka usługi:

Prezentacja usługi dostępna jest w formie elektronicznej pod linkiem: http://datapoint.pl/pl,demo.html
Firma działa w branży IT - oferta skierowana jest do firm, które badają spółki, które są celem fuzji czy przejęcia (prawników, finansistów, biegłych rewidentów, specjalistów ds. Corporate Finance itp.).

Takie badanie spółki przy fuzji przez w/w podmioty nazywa się badaniem Due Diligence spółki i ma na celu identyfikację przez potencjalnych inwestorów wszystkich ryzyk związanych z daną transakcją.
W formie tradycyjnej odbywa się to w fizycznych pokojach, w których gromadzone są wszystkie dokumenty dotyczące spółki (setki segregatorów), które są przeglądane przez doradców inwestorów zainteresowanych kupnem danej spółki.

Nasza usługa polega na udostępnianiu tym firmom tzw. wirtualnego data room’u (ang. VDR) - aplikacji dostępnej on-line, w której zgromadzone są w formie elektronicznej (PDF) wszystkie dokumenty podlegające badaniu (zwykle tysiące stron dokumentów).

Aplikacja dostępna jest w formie usługi udostępnianej na określony czas przy użyciu przeglądarki i nie wymaga żadnych wdrożeń po stronie klienta.VDR w porównaniu do tradycyjnego sposobu przeprowadzania badania spółki pozwala przeprowadzić badanie Due Diligence szybciej, efektywniej i bezpieczniej. VDR wykorzystywany jest głównie przy procesach Fuzji i przejęć, ale także prywatyzacji, restrukturyzacji, bankructwach, czy przy wprowadzaniu spółek na giełdę i New Connect.

Tradycyjny data room


Data room to zbiór informacji i dokumentów dotyczących sprzedawanej spółki, którego celem jest umożliwienie potencjalnym inwestorom przeprowadzenia szczegółowego badania (due diligence) finansowego, podatkowego, prawnego oraz dodatkowych, np. biznesowego, środowiskowego czy technicznego spółki. W data room weryfikacji podlegają przedstawione w memorandum informacyjnym informacje oraz identyfikowane zostają potencjalne ryzyka związane z transakcją, których zabezpieczenie będzie elementem dalszych negocjacji. Nazwa data room pochodzi od pomieszczenia, w którym gromadzone są udostępniane dokumenty. Coraz częściej jednak udostępnianie dokumentów w ramach procesu due diligence odbywa się w formie elektronicznej, co umożliwia usprawnienie procesu(raz zeskanowany dokument może być wielokrotnie wykorzystywany, bez potrzeby powtórnego druku czy kserowania), powoduje podniesienie jego konkurencyjności (zwiększa możliwość prowadzenia badań przez kilku potencjalnych inwestorów równocześnie), a także zapewnia dużo wyższy poziom bezpieczeństwa (dostęp do dokumentów jest autoryzowany przy użyciu bezpiecznych protokołów, możliwa jest pełna kontrola nad procesem dzięki raportom aktywności inwestorów).
Wirtualny data room – korzyści

Wirtualny pokój danych (VDR), w stosunku do tradycyjnego data roomu, gwarantuje szereg korzyści:
podwyższa jakość przeprowadzenia badania, umożliwiając jednoczesną pracę nieograniczonej ilości podmiotów na tym samym zbiorze chronionych dokumentów
zapewnia dostęp do dokumentów 24/7/365
zapewnia pełną kontrolę nad transakcją (dostarcza raporty aktywności użytkowników)
zapewnia bezpieczną transmisję danych i dużo bezpieczniejsze przechowywanie dokumentów w stosunku do fizycznego pokoju danych
dostarcza realne oszczędności wynikające z eliminacji kosztów związanych z utrzymaniem tradycyjnego pokoju danych, podróżami konsultantów oraz zarządzaniem dokumentami papierowymi
zwiększa prawdopodobieństwo zakończenia transakcji sukcesem dzięki możliwości dodawania dokumentów w dowolnej fazie badania

Mergers Net
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Zobacz press box firm:

 




| DOM I WNĘTRZE | PRESS BOX | BIZNES | INTERNET | KULTURA | FINANSE | ZDROWIE I URODA | MOTO | REKLAMA | | PROMOCJE | NIERUCHOMOŚCI | INNE

press box: | Balex Metal | PORT PC | Termo Organika | Austrotherm | Wavin | Aluron | LAUFEN | Roca | SIEGENIA-AUBI | FINAL | AM Okna |Grupa Assay |Hörmann Polska | G-U Polska | CERRAD | Ponzio |Aliplast |Yawal | CREATON Polska | Remmers Polska | INTERNORM | Forum Branżowe | PRIME3 | BLAUPUNKT | Schüco | Dom Bezpieczny | VALVEX | Kludi | KRISPOL | PETECKI | Franke | Winkhaus | Aluprof | PGE | Kuchinox | Ferro | TUV Nord Polska | Media Expert | Media Saturn | MAPA |