Skip to content

Reklama

START arrow FINANSE arrow Wzrost wydatków konsumpcyjnych w Europie w III kw. o 1,2% (wg danych o płatnościach kartami)
Wzrost wydatków konsumpcyjnych w Europie w III kw. o 1,2% (wg danych o płatnościach kartami) Utwórz PDF Poleć znajomemu
08.12.2010.
  • Stopa wzrostu w UE w III kwartale br. najsłabsza w całym roku
  • Niskie wydatki w przeżywających największe trudności gospodarkach strefy euro


Poziom wydatków konsumpcyjnych na całym obszarze Unii Europejskiej w trzecim kwartale br. wzrósł o 1,2% w porównaniu z analogicznym okresem 2009 r. – wynika z Raportu Visa Europe: EU Consumer Spending, opublikowanego we współpracy z firmą analityczną Markit, wyspecjalizowaną w zakresie badań gospodarczych i wskaźników ekonomicznych.

Jest to najniższa w tym roku kwartalna stopa wzrostu, obliczanego na podstawie danych o płatnościach kartami, co wskazuje na niewielki udział konsumpcji gospodarstw domowych w przyroście unijnego PKB w III kw. W poprzednich kwartałach 2010 r. stopy wzrostu, w skali rocznej, wyniosły odpowiednio 2,6% i 1,9%. Chociaż osiągnięty dodatni wynik wskazuje na utrzymanie występującego od roku ożywienia w wydatkach, to jednak stopa wzrostu jest poniżej średniej obserwowanej w okresie poprzedzającym kryzys finansowy.

Odnotowany w raporcie łączny poziom obrotów kartami Visa (debetowymi, kredytowymi i przedpłaconymi) na obszarze 27 państw członkowskich UE wyniósł 242 mld euro w III kw. br. – wobec 202 mld euro w III kw. roku ubiegłego (bez uwzględnienia zmian w ilości wydanych kart, preferencjach płatniczych i stopie inflacji). W świetle opublikowanych liczb porównywalność danych nabiera dużego znaczenia, jako że odnotowany wzrost o 19,6% sygnalizuje rosnącą preferencję konsumentów europejskich dla używania kart płatniczych, szczególnie debetowych.

Średnia wartość transakcji z użyciem kart na całym obszarze Unii Europejskie nieznacznie spadła do 50,8 euro – z poziomu 51 euro odnotowanego rok wcześniej. Dla porównania, dwa lata temu średnia wartość transakcji w III kw. br. wyniosła 54,8 euro. Obecny poziom ilustruje ogólną spadkową tendencję średniej wartości transakcji i jednoczesne rosnące zainteresowanie nisko kwotowymi płatnościami kartą ze strony konsumentów i detalistów.

Generalnie rzecz biorąc w Europie dała się zauważyć pewna powściągliwość w zakresie wydatków gospodarstw domowych. W odczuwających największe trudności gospodarkach strefy euro, m.in. w Grecji i Irlandii odnotowano nawet znaczące spadki. Z drugiej strony bardziej pozytywne sygnały dochodzą z Europy Środkowo-Wschodniej, w tym z Czech, Polski i Węgier, a także z Francji oraz z Wielkiej Brytanii, gdzie odnotowano znaczący przyrost wydatków.

Raport, oparty na analizie transakcji z użyciem 227 mln kart Visa znajdujących się w obiegu na obszarze UE, wskazuje na silną zbieżność danych Visa z danymi Komisji Europejskiej dotyczącymi poziomu zaufania konsumentów. Przykładowo, oba te zbiory danych jednakowo informują o przygaszonym charakterze ożywienia w wydatkach gospodarstw domowych. Uwzględniając dodatkowo wzrost bezrobocia oraz rządowe programy oszczędnościowe na całym kontynencie, raport przewiduje – w najlepszym razie – powolny wzrost gospodarczy przy wkraczaniu w rok 2011.

W przeszłości dane organizacji Visa zazwyczaj wyprzedzały oficjalne publikacje na temat wydatków gospodarstw domowych i produktu krajowego brutto – dotyczy to zwłaszcza 2009 r., kiedy informacje Visa dostarczyły wczesnych sygnałów o wychodzeniu z recesji.

Phil Symes, wiceprezes Visa Europe ds. finansów, powiedział: „W pierwszej połowie roku byliśmy świadkami znacznego wzrostu wydatków konsumpcyjnych wraz z odbijaniem się gospodarek europejskich od dna recesji. Obecnie – co nie stanowi wielkiej niespodzianki – tamto początkowe ożywienie osłabło, odzwierciedlając wpływ, jaki na nastroje konsumenckie wywierają programy zaciskania pasa oraz bezrobocie.

Zmagające się z największymi trudnościami gospodarki strefy euro, zwłaszcza Grecja i Irlandia, odnotowały najsilniejszy spadek poziomu wydatków. Sytuacja jest nieco lepsza w dużych gospodarkach europejskich – w tym we Francji i Wielkiej Brytanii – a także w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie mieliśmy do czynienia z całkiem niezłym wzrostem. W porównaniu z 2009 r. spodziewamy się wyższego całkowitego poziomu wydatków, choć konsument europejski zachowuje ostrożność wobec powolnego tempa ożywienia gospodarczego na naszym kontynencie.

Mijające dziesięciolecie to okres zawrotnego tempa rozwoju kart płatniczych w całej Europie, w rezultacie czego na każde dziewięć euro wydatków konsumpcyjnych mieszkańców Europy przypada obecnie ponad jedno euro opłacone kartami Visa. W szczególności, dla wielu konsumentów preferowanym środkiem płatności stały się karty debetowe, wypierając gotówkę i czeki. Oznacza to, że płatności z użyciem kart w coraz większym stopniu dostarczają istotnych wskazówek o całkowitym poziomie wydatków konsumpcyjnych, uzupełniając dane oficjalne”.

Chris Williamson, główny ekonomista firmy Markit, powiedział: „Dane o wydatkach realizowanych z użyciem kart Visa stanowią dodatkowe świadectwo kruchego ożywienia gospodarczego w Europie. Chociaż mamy zachęcające sygnały w postaci zwiększonych wydatków we Francji i Wielkiej Brytanii, to jednak słabe wyniki w Niemczech decydują o kontynuacji raczej przygaszonego ogólnego poziomu konsumpcji gospodarstw domowych. W dalszym ciągu prawdopodobna jest zatem perspektywa niemrawego wzrostu, uzależnionego głównie od rezultatów eksportu na rynki azjatyckie i amerykańskie.

Szczególnym niepokojem napawa spadek wydatków w zaciskających pasa krajach peryferyjnych, takich jak Irlandia czy Grecja. Choć nie jest to niespodzianką, obecne dane zwiększają obawy, że programy oszczędnościowe coraz silniej wpychają te kraje w recesję”.

Pełna angielskojęzyczna wersja raportu „Visa European Spending Trends” jest dostępna na stronie internetowej organizacji Visa Europe; po to, by ją pobrać prosimy kliknąć TUTAJ.

Visa Europe
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Zobacz press box firm:

 




| DOM I WNĘTRZE | PRESS BOX | BIZNES | INTERNET | KULTURA | FINANSE | ZDROWIE I URODA | MOTO | REKLAMA | | PROMOCJE | NIERUCHOMOŚCI | INNE

press box: | Balex Metal | PORT PC | Termo Organika | Austrotherm | Wavin | Aluron | LAUFEN | Roca | SIEGENIA-AUBI | FINAL | AM Okna |Grupa Assay |Hörmann Polska | G-U Polska | CERRAD | Ponzio |Aliplast |Yawal | CREATON Polska | Remmers Polska | INTERNORM | Forum Branżowe | PRIME3 | BLAUPUNKT | Schüco | Dom Bezpieczny | VALVEX | Kludi | KRISPOL | PETECKI | Franke | Winkhaus | Aluprof | PGE | Kuchinox | Ferro | TUV Nord Polska | Media Expert | Media Saturn | MAPA |