Skip to content

Reklama

START arrow FINANSE arrow Czy banki ufają swoim klientom?
Czy banki ufają swoim klientom? Utwórz PDF Poleć znajomemu
29.10.2014.


Wiele osób ubiegających się o kredyt w banku odchodzi od okienka doradcy z kwitkiem. Potencjalni kredytobiorcy mogą poczuć się urażeni brakiem zaufania. Pojawia się pytanie: w jaki sposób banki oceniają wiarygodność swoich klientów?


A czy ty pożyczyłbyś pieniądze nieznajomemu?

Aby dowiedzieć się, czy banki ufają swoim klientom, wystarczy postawić się w roli kredytodawcy. Wyobraźmy sobie sytuację, w której zgłasza się do nas anonimowa osoba z prośbą o pożyczkę. Naturalną koleją rzeczy powinno być sprawdzenie takiej osoby, na przykład za pomocą opinii znajomych. Bank działa w identyczny sposób – gromadzone w rejestrze BIK (Biuro Informacji Kredytowej) dane wykorzystuje do wykreślenia oceny punktowej każdego wnioskodawcy. Tzw. scoring jest metodą wykorzystywaną do oceny ryzyka kredytowego, opartą o informacje gromadzone w innych instytucjach takich jak KRD, ERIF itp. Bardzo istotną przesłanką świadczącą o rzetelności wnioskodawcy jest przede wszystkim jego historia kredytowa. Mowa tutaj o przebiegu spłat kredytów zaciągniętych w przeszłości. Osoba, która terminowo regulowała swoje długi lub nadal rzetelnie spłaca na przykład kredyt samochodowy, ma zdecydowanie większą wiarygodność niż wnioskodawca, który nigdy nie korzystał z pożyczek i kredytów. Z tego właśnie powodu dobra historia kredytowa staje się najbardziej miarodajnym wyznacznikiem zaufania banku, mającym swoje odbicie w wysokości proponowanego wsparcia.

Dobre praktyki banków

Niektóre banki, takie jak na przykład Vanquis, którego ofertę można sprawdzić np. tu https://www.vanquis.pl/karta-kredytowa/, nabierają zaufania do klientów w trakcie trwania współpracy. Przykładowa pożyczka odnawialna z czasem może zwiększyć swój limit z 5500 zł do 15000 zł – warunkiem jest regularna spłata rat kredytu. Ciekawą formą budowania relacji zaufania na linii klient–bank jest także dostępność opcji odroczeń płatności. Mowa tutaj o możliwości zamrożenia lub zawieszenia spłat rat nawet na okres jednego roku. Jak widać, idea odpowiedzialnego pożyczania powinna nakładać obowiązki nie tylko na klienta banku, ale także (a być może nawet przede wszystkim) na instytucję finansową, która udziela rozmaitych form wsparcia. Czy bank powinien ufać klientom? Z pewnością nie w każdym przypadku – pożyczki i kredyty nie powinny być udzielane wszystkim. Z pewnością w pewnych sytuacjach stosowanie restrykcyjnych procedur bankowych można uznać za w pełni uzasadnione.

Vanquis

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Zobacz press box firm:

 




| DOM I WNĘTRZE | PRESS BOX | BIZNES | INTERNET | KULTURA | FINANSE | ZDROWIE I URODA | MOTO | REKLAMA | | PROMOCJE | NIERUCHOMOŚCI | INNE

press box: | Balex Metal | PORT PC | Termo Organika | Austrotherm | Wavin | Aluron | LAUFEN | Roca | SIEGENIA-AUBI | FINAL | AM Okna |Grupa Assay |Hörmann Polska | G-U Polska | CERRAD | Ponzio |Aliplast |Yawal | CREATON Polska | Remmers Polska | INTERNORM | Forum Branżowe | PRIME3 | BLAUPUNKT | Schüco | Dom Bezpieczny | VALVEX | Kludi | KRISPOL | PETECKI | Franke | Winkhaus | Aluprof | PGE | Kuchinox | Ferro | TUV Nord Polska | Media Expert | Media Saturn | MAPA |