Skip to content

Reklama

START arrow BIZNES I PRODUKTY arrow Więcej diesla pojedzie koleją
Więcej diesla pojedzie koleją Utwórz PDF Poleć znajomemu
09.07.2010.
W rafinerii Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku uruchomiono dziś nowoczesny nalewak kolejowy oleju napędowego. To kolejna inwestycja, zakończona zgodnie z przyjętym harmonogramem i budżetem, zrealizowana w związku z trwającym od 2007 roku Programem 10+.

Budowa nalewaka bramowego trwała 15 miesięcy. Nalewak jest dwustronny – posiada  po jednym ramieniu nalewczym dla każdego toru. Do nalewu (na każdy z torów) podstawić można jednorazowo 15 cystern kolejowych. Średni czas nalewu jednej cysterny, w zależności od jej pojemności, kształtuje się w granicach od ok. 11 do ok. 14 min. Daje to możliwość zatankowania do pełna nawet 180 cystern kolejowych na dobę. Roczna wydajność nalewaka z obu ramion wynosi 2,6 mln ton. Do tej pory w gdańskiej rafinerii działały dwa obustronne nalewaki, służące do nalewu paliw. Roczna wydajność nalewcza dla każdego z nich wynosi 2,2 mln t.

– Program 10 + to nie tylko budowa nowych instalacji produkcyjnych, które zwiększą potencjał gdańskiej rafinerii – podkreśla Marek Sokołowski, wiceprezes oraz dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy LOTOS S.A. – To również dalsza rozbudowa, największego w Polsce północnej systemu logistycznego paliw, tak aby zwiększona masa naszych produktów mogła bez przerwy i na czas docierać do klientów w kraju i zagranicą.

Przypomnijmy, w ubr. Grupa LOTOS S.A. wybudowała pod Martwą Wisłą rurociąg łączący rafinerię z Naftoportem. Dzięki tej inwestycji LOTOS jest w stanie eksportować – głównie do USA – tzw. benzynę surową, produkowaną przez nową instalację destylacji atmosferyczno-próżniowej. Benzyna surowa służy m.in. jako surowiec dla zakładów petrochemicznych przy produkcji tworzyw sztucznych.

– Nalewak, który oddajemy teraz do użytku, jest przeznaczony do transportu oleju napędowego – komentuje Grzegorz Hrycyna, szef biura zarządzania projektami technicznymi Grupy LOTOS S.A. – Po zakończeniu Programu 10+, w istotny sposób zwiększymy moce produkcyjne właśnie tego paliwa, na które popyt stale rośnie.

W 2009 r. LOTOS wyprodukował ponad 3,2 mln t diesla. Po zakończeniu Programu 10+ gdańska rafineria będzie w stanie wyprodukować nawet 5,5 mln t oleju napędowego rocznie, co znacznie zmniejszy deficyt tego paliwa, jaki występuje dziś w Polsce.  

Na uruchomieniu nalewaka skorzysta również LOTOS Kolej, spółka transportowa Grupy LOTOS S.A., która w tym roku planuje przewieźć ponad 7 mln t produktów. – Dla nas otwarcie nowego nalewaka stanowi ogromne wyzwanie. Jednak przygotowywaliśmy się do niego już od dawna. Potwierdzeniem tego są inwestycje w tabor oraz infrastrukturę kolejową, jakie realizowaliśmy w ubiegłym i bieżącym roku. A wszystko po to, by jeszcze sprawniej obsługiwać rosnące zapotrzebowanie rafinerii na wywóz towarów koleją. – kończy Henryk Gruca, prezes LOTOS Kolej.  

Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy LOTOS S.A. (spółka matka), LOTOS Czechowic, LOTOS Jasła i LOTOS Petrobaltic (prowadzi wydobycie ropy naftowej i gazu spod dna Bałtyku) wchodzi kilkanaście spółek córek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej na koniec marca 2010 r. wyniosło 4985 osób. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży LOTOSU w I kwartale tego roku przekroczyły 3,9 mld zł.

Dzięki efektywnej realizacji Programu „10+” przerób  ropy naftowej w rafinerii w Gdańsku wzrośnie w tym roku do 7-8 mln ton. Udział koncernu w rynku paliw ogółem zwiększył się w miesiącach styczeń-luty 2010 r. do 32%. To o 3,7 punkty procentowe więcej w porównaniu z końcem 2009 r. Poprzez spółki LOTOS Petrobaltic i LOTOS Norge koncern obecny jest również na polskim i norweskim szelfie kontynentalnym, gdzie prowadzi prace poszukiwawczo-wydobywcze złóż ropy naftowej.

LOTOS Kolej, spółka zależna Grupy LOTOS S.A., należy do największych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju. Spółka przewiozła za 6 m-cy 2010 r. ponad 3,7 mln ton produktów, a za cały 2009 r. ponad 6 mln ton. Jej udział w rynku przewozów towarowych wzrósł do 6,6 proc. za I kw. 2010 r. wobec 5,4 proc. w 2009 r.

LOTOS Kolej koncentruje się na realizacji potrzeb przewozowych grupy kapitałowej LOTOS, świadcząc usługi przewozowe na terenie całego kraju. Spółka uruchamia średnio 100 pociągów dziennie (95 w relacjach krajowych oraz 5 we współpracy z przewoźnikami zagranicznymi w relacjach międzynarodowych). LOTOS Kolej eksploatuje obecnie ok. 90 lokomotyw różnych typów, w tym najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne Bombardier TRAXX MS. W 2011 r. planowana jest dostawa 10 lokomotyw spalinowych TRAXX DE . LOTOS Kolej należy do najlepiej  postrzeganych przewoźników kolejowych pod względem jakości świadczonych usług przewozowych.

Grupa LOTOS
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Zobacz press box firm:

 




| DOM I WNĘTRZE | PRESS BOX | BIZNES | INTERNET | KULTURA | FINANSE | ZDROWIE I URODA | MOTO | REKLAMA | | PROMOCJE | NIERUCHOMOŚCI | INNE

press box: | Balex Metal | PORT PC | Termo Organika | Austrotherm | Wavin | Aluron | LAUFEN | Roca | SIEGENIA-AUBI | FINAL | AM Okna |Grupa Assay |Hörmann Polska | G-U Polska | CERRAD | Ponzio |Aliplast |Yawal | CREATON Polska | Remmers Polska | INTERNORM | Forum Branżowe | PRIME3 | BLAUPUNKT | Schüco | Dom Bezpieczny | VALVEX | Kludi | KRISPOL | PETECKI | Franke | Winkhaus | Aluprof | PGE | Kuchinox | Ferro | TUV Nord Polska | Media Expert | Media Saturn | MAPA |