Ranking polskich i zagranicznych stacji benzynowych |
18.08.2011. | |
Po badaniu mystery shopping w salonach i warsztatach samochodowych, przyszedł czas na pomiar jakości obsługi polskich i zagranicznych stacji benzynowych. Pod lupą INTERNATIONAL SERVICE CHECK znalazło się 31 sieci paliwowych zlokalizowanych w dziewięciu krajach Europy. Wśród nich najlepsze okazały się rumuńskie i słowackie, wśród poszczególnych oddziałów - polski LOTOS w Bydgoszczy, który znalazł się na pierwszym miejscu wśród wszystkich objętych badaniem.
Badanie INTERNATIONAL SERVICE CHECK rozpoczęło się już w październiku 2010 roku w Rumunii. W czerwcu br. projekt uzupełniono o kolejne wyniki uzyskane w innych krajach europejskich. W rezultacie badaniem objęto 9 krajów, 31 sieci paliwowych oraz 52 oddziały sieci (8 sieci w więcej niż jednym kraju), co w sumie dało 208 wizyt. W każdym kraju pod uwagę wzięto po 4 placówki wybranych do badania sieci. Zostały one każdorazowo odwiedzone przez innego klienta testowego.
Badania trwały od 4 do 17 czerwca 2011 roku (w Rumunii od 19 października do 14 listopada 2010). Zadanie klientów testowych polegało na odwiedzeniu wskazanej stacji benzynowej i zatankowaniu dowolnej ilości paliwa. Podczas wizyty badający poddawali ocenie wygląd zewnętrzny i wewnętrzny stacji (w tym toalety), sprawdzali czystość, dostępność akcesoriów, prezentację dostępnego towaru (ceny, wygląd, daty ważności), wygląd i zachowanie personelu oraz przede wszystkim to, co w badaniu najistotniejsze - jakość obsługi. W czasie badania klienci sprawdzali, czy pracownicy pytali o kartę klienta i czy proponowali przystąpienie do programu lojalnościowego (o ile stacja taki program prowadziła), czy spontanicznie informowali o aktualnych promocjach albo próbowali dokonać sprzedaży dodatkowej. Klasyfikacja międzynarodowa Najlepsze wyniki wśród badanych krajów (wszystkie sieci) osiągnęły: 1.Rumunia – 77,9% Słowacja – 77,9% 2.Bułgaria – 75,5% 3.Węgry - 74,3% Najlepsze wyniki spośród wszystkich badanych koncernów (sieci w ujęciu międzynarodowym) osiągnęły: 1.Helenic Petroleum (EKO Bułgaria) – 84% 2.OMV (Bułgaria, Czechy, Rumunia, Słowacja, Węgry) – 82% 3.Petrom (Rumunia) – 81,5% Najlepsze wyniki spośród wszystkich badanych sieci osiągnęły: 1.OMV Węgry – 90,7% 2.Lukoil Słowacja – 88% 3.MOL Węgry – 87,6% A w Polsce… 1.Statoil Polska – 83% 2.Lukoil Polska – 77,9% 3.Lotos Polska – 74,9% Najlepsze wyniki spośród wszystkich badanych stacji (w ujęciu międzynarodowym) osiągnęły: 1.PL - Lotos, Bydgoszcz - Wojska Polskiego 1– 100% HG - OMV, Budapest - Róbert Károly krt 64 - 66– 100% HG - MOL, Budapest - Mészáros u 19– 100% 2.HG - OMV, Budapest - BAH csomópont – 99,5% 3.R - MOL Bucuresti Militari - Bucuresti – 98,2% W Polsce najlepsze okazały się: 1.PL - Lotos, Bydgoszcz - Wojska Polskiego 1– 100% (1 miejsce z 208) 2.PL - Statoil, Wrocław - ul. Dmowskiego 5 – 92,1% (17 miejsce z 208) 3.PL - Statoil, Zabrze - ul. Wolności 484 – 90,5% (22 miejsce z 208) Co podobało się klientom najbardziej...? Czechy: - Wizytę oceniam pozytywnie, głównie za sprawą pracowników. Sama stacja jest czysta, a sklep dobrze zaopatrzony. Estonia: - Podsumowując, mogę powiedzieć, że jestem zadowolona z wizyty, wszystko było czyste i schludne, ceny benzyny dobrze widoczne. Obsługa miła i sympatyczna. Na pewno wrócę tam ponownie, by zatankować. Łotwa: - Podsumowując - wizyta była udana i przyjemna. Ponieważ po raz pierwszy kupowałem na stacji tej sieci, miło było poznać zasady ich programu lojalnościowego, jak również personel, który był wyszkolony, pracował szybko i sprawnie. Polska: - Ogólnie z wizyty jestem zadowolony, pracownica obsługująca mnie była miła uprzejma i pomocna, sprawiała wrażenie chętnej do pomocy. Na stacji panował porządek, a wszystkie urządzenia, z którymi miałem kontakt były czyste i sprawne. ... a co najmniej? Czechy: - Po wizycie nie czuję się zachęcona do powrotu na tę stację. Na stacji brakuje podstawowych akcesoriów, obsługa jest nieprzyjemna, używa niecenzuralnych słów, a toaleta jest płatna. Rumunia: - Nie jestem zadowolony z wizyty i nie polecę tej stacji, głównie ze względu na brudną i niewyposażoną toaletę, ale również słabo przygotowanych do obsługi, mało aktywnych i przyjaznych pracowników. Węgry: - Wizyta była krótka, ale niesatysfakcjonująca. Pracownica była znudzona i odpowiadała na moje pytania z przymusu. Estonia: - Nie jestem zadowolony z obsługi na wizytowanej stacji. Obsługa była mało przyjemna i negatywnie nastawiona do klienta. Polska: - Nie jestem zadowolony z wizyty. Jedyną pozytywna rzeczą z dzisiejszego badania był fakt, że w miarę szybko udało mi się zapłacić za zatankowaną benzynę. Jednak więcej było minusów, począwszy od czasu jaki trzeba czekać, aby móc w ogóle rozpocząć tankowanie, skończywszy na zbyt małej ilości pracowników obsługi. INTERNATIONAL SERVICE CHECK |
« poprzedni artykuł | następny artykuł » |
---|
press box: | Balex Metal | PORT PC | Termo Organika | Austrotherm | Wavin | Aluron | LAUFEN | Roca | SIEGENIA-AUBI | FINAL | AM Okna |Grupa Assay |Hörmann Polska | G-U Polska | CERRAD | Ponzio |Aliplast |Yawal | CREATON Polska | Remmers Polska | INTERNORM | Forum Branżowe | PRIME3 | BLAUPUNKT | Schüco | Dom Bezpieczny | VALVEX | Kludi | KRISPOL | PETECKI | Franke | Winkhaus | Aluprof | PGE | Kuchinox | Ferro | TUV Nord Polska | Media Expert | Media Saturn | MAPA |