Skip to content

Reklama

START arrow BIZNES I PRODUKTY arrow Fundusze promocji: Kto tu rządzi?
Fundusze promocji: Kto tu rządzi? Utwórz PDF Poleć znajomemu
20.11.2009.
Fundusze promocji polskiej żywności od lat rozpalają namiętności. To dowód, że sprawa jest poważna. Problem w tym, że niby wszyscy rozumieją potrzebę ich istnienia, ale - gdy trzeba podjąć decyzję - widać silny opór. Niektóre branże zrozumiały, że bez współpracy niczego nie osiągną. Co z innymi? Okaże się wkrótce.

Tekst: Ewa Obidzińska, Jolanta Zientek-Varga
 
Fundusze wciąż mają pod górkę, choć mogłyby z powodzeniem działać co najmniej od trzech lat i pomagać sprzedawać polską żywność w kraju i na rynkach trzecich.
Najpierw długo trwały spory o kształt ustawy regulującej zasady działania funduszy, bo ścierały się interesy producentów, przetwórców, organizacji branżowych i niemal wszystkich uczestników rynku. Tak jest do dziś, mimo że ustawa o funduszach promocji artykułów rolno-spożywczych w bólach, ale się urodziła i obowiązuje od 1 lipca br.
Wiadomo, że sama ustawa niewiele znaczy bez rozporządzeń wykonawczych.
Z tym też nie było łatwo, bo i w ich przypadku ścierały się racje wielu stron. Każdy chce rządzić i na tym polega główny problem. Tymczasem bez konsensusu niczego nie da się osiągnąć. W żadnej sprawie...

ARR w gotowości
W zasadzie plany finansowe dla poszczególnych funduszów powinny powstać do końca października br., ale - jak zapewnia dyr. Goszczyński, zapisy ustawy nie blokują powstania ich później. Dlatego poślizg z terminem nie stawia jeszcze resortu rolnictwa na równe nogi, bo fakt, że komisje zaczną z opóźnieniem tworzenie planów nie zamyka możliwości wykorzystania funduszów w 2010 roku. Rok 2010, ma być, nawiasem mówiąc, potraktowany jako czas zbierania doświadczeń. Będzie sprawdzianem...

W mięsie do przodu
Promocja okazuje się być szansą uniknięcia głębokich wahań świńskiego cyklu, który od lat dotyka nasz rynek wieprzowiny, a także rozwinięcia krajowej produkcji wołowiny kulinarnej. W obu przypadkach branżowe organizacje producentów żywca i przetwórców podjęły się wdrożenia produkcji wieprzowiny i wołowiny w tzw. systemach jakości. System Jakości Wieprzowiny – PQS, wdraża Związek Polskie Mięso reprezentujący ubojnie i przetwórnie wraz z Polskim Związkiem Hodowców i Producentów Trzody POLSUS. System gwarantuje ponadstandardową, szczególną jakość wieprzowiny. Ma ją zapewnić specjalny sposób produkcji żywca wieprzowego (materiał hodowlany, żywienie, utrzymanie świń), odpowiedni ubój i przygotowanie do sprzedaży mięsa kulinarnego oraz to, że wszystkie ogniwa łańcucha produkcyjnego są objęte certyfikacją i podlegają dwustopniowej kontroli...
... Trud wdrożenia funduszów promocji na pewno się opłaci pod warunkiem, że organizacje branżowe przestaną patrzeć na nie przez pryzmat własnych widzimisię, zaczną zaś widzieć potrzeby branży jako całości. Zakrawa bowiem na ironię, że kraj, w którym produkuje się wysokiej jakości smaczną żywność, docenianą właściwie przez każdego, kto ma okazję jej posmakować, nie potrafi jej z sukcesem sprzedawać...

Więcej w listopadowym wydaniu branżowego miesięcznika o żywności
fresh & cool market:
www.fcmarket.pl


 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Zobacz press box firm:



























 

 


kredyt gotówkowy


| PressBox | PartnerHandel.pl | Łazienka i Kuchnia | pHandel.pl | PortalBUDOWA | Developerium.pl| DOMportal


press box: Ponzio |Aliplast |Yawal | CREATON Polska | Remmers Polska | INTERNORM | Forum Branżowe | PRIME3 | BLAUPUNKT | Schüco | ZM Henryk Kania | NEONET | Dom Bezpieczny | MODECOM | OKNOPLAST | Mondial Assistance | VALVEX | Echo Polska Properties | Makro | Kludi | KRISPOL | Excellent | PETECKI | KOŁO | Franke | Winkhaus | Prudential | Gerda | Wiśniowski | Deante | Aluprof | PGE | Sklepy Komfort | Kuchinox | Ferro | TUV Nord Polska | Sopro Polska | Ceramika Paradyż | Media Expert | Amica | Geberit | ASTOR | Media Saturn | Laveo | DomPortal |