Skip to content

Reklama

START arrow TURYSTYKA arrow Gdzie jechać, gdzie nie jechać? Dylemat turysty 
Gdzie jechać, gdzie nie jechać? Dylemat turysty  Utwórz PDF Poleć znajomemu
11.06.2010.
Jeździmy na urlopy, wakacje, weekendowe wycieczki. Podróżujemy, by wypocząć, poznać ciekawe miejsca – by oderwać się od codzienności. Co przekonuje nas, by zainwestować nasz czas, energię i pieniądze w konkretny wyjazd? Poszukujemy miejsc atrakcyjnych – mających intrygującą historię, oferujących rozrywkę lub przeciwnie – ciszę i spokój. Chcemy dostać to, czego oczekujemy.

Zastanawiając się nad lokalizacją, w której chcemy spędzić czas, poszukujemy konkretnej wiedzy na jej temat. Prócz rekomendacji znajomych i książkowo-telewizyjnych, statycznych informacji, mamy do dyspozycji coraz więcej narzędzi, które w sposób o wiele bardziej przekonujący oddają charakter miejsca, mogącego stać się naszym miejscem turystycznego przeznaczenia. Jeśli tylko dysponujemy komputerem lub telefonem komórkowym z Internetem – w rozwiązaniu dylematu pomogą nam wirtualne wycieczki.


Nowe technologie – pomost między wirtualną a realną turystyką

Wypoczywając, zwiedzając czy po prostu będąc w nowych miejscach – robimy zdjęcia. W zasadzie każdy z nas jest fotografem-amatorem. Uwieczniamy coś, co nas zaintrygowało, by o tym nie zapomnieć i móc pokazać innym. Ten fakt stał się inspiracją dla stworzenia wirtualnych wycieczek – fotograficznych opowieści o interesujących miejscach.

Wirtualne wycieczki to multimedialne prezentacje zawierające panoramy (sferyczne) wysokiej jakości, dzięki którym możemy zobaczyć miejsce, jakbyśmy w nim byli – rozejrzeć się dokoła, podziwiać perspektywę i detale. Poczuć je – i jednocześnie o nim posłuchać. Dzięki wirtualnym wycieczkom fotografów takiego projektu jak QTVR-Poland (www.qtvr-poland.com) możemy stanąć w środku kłodzkiej twierdzy nie wychodząc z domu i przejść się po każdej z sal Muzeum Powstania Warszawskiego. Możemy sprawdzić, jak chodzi się uliczkami Ustronia, Szczecina czy Opola, a także poczuć klimat tatrzańskich dolin, czy też znaleźć się w samym środku niezwykłej Kopalni Soli w Wieliczce. To taki egzamin dla miejsca, które wydaje nam się interesujące – wirtualna turystyka, która pozwala nam powybrzydzać. Możemy przyjrzeć się i ocenić – a następnie sprawdzić jego atrakcyjność w rzeczywistości.

Detal, czyli czego nie zobaczymy w realu

Jak zwykle bywa, diabeł tkwi w szczegółach. W przypadku wirtualnych wycieczek detale są kluczem – zachwyt turysty (wirtualnego) wzbudzić może tylko miejsce sfotografowane doskonale, wydobywające wartość estetyczną miejskich ulic, wnętrz kościołów czy ratuszów. I dalej – właśnie wirtualnie docenić możemy piękno detalu architektonicznego i skonfrontować tę wizję podczas rzeczywistej wycieczki. Tu jednak znów zaskoczą nas profesjonaliści, dzięki którym wirtualnie zwiedzać możemy także z perspektywy lotu ptaka. Taka perspektywa nie jest możliwa zbyt często w rzeczywistości, nieraz zatem z wysokości pozwiedzamy wyłącznie wirtualnie.

Moglibyśmy właściwie wzruszyć ramionami, bo fotografia panoramiczna nie jest niczym nowym. Nowe jest jednak zastosowanie – w końcu to my, turyści, mamy nowy sposób na znalezienie dobrych destynacji. Wartość takiego rodzaju poznania wypływa także z intensywności doznań wizualnych, które serwuje nam inicjator i autor projektu QTVR-Poland – jeden z czołowych twórców fotografii VR w Polsce — Leszek Cuper. Projekt skupia pionierów sferycznej fotografii panoramicznej najwyższej jakości.


Przenośny przewodnik multimedialny


Idąc dalej w możliwości techniki, dziś wiemy, że urządzenia przenośne, jak telefony czy iPody mogą być wykorzystywane także w celach turystycznych. Mobilne przewodniki multimedialne nadal podają jednak głównie statyczne informacje. Kolejnym krokiem w tworzeniu wirtualnej turystyki jest umożliwienie nam poznawania miejsc niezależnie od tego, gdzie i w jakiej sytuacji się znajdujemy. Chcąc usłyszeć historię kołbackiego klasztoru Cystersów, zwiedzamy go razem z naszym kieszonkowym przewodnikiem. Dzięki takim rozwiązaniom uzyskujemy 100% doznań zmysłowych: obraz panoramiczny, który konfrontujemy z obrazem na żywo plus pełną informację na temat miejsca.

Jeśli mamy iPhona, iPoda Touch lub iPada, to stanie się on naszym towarzyszem wypraw, obsługującym panoramy QTVR-Poland. To jeszcze projekt, jednak jeśli buszujemy palcem po mapie używając Google Maps, to będziemy zadowoleni – wszystkie panoramy będą z mapami Google’a zintegrowane, umożliwiając odtworzenie opisów przedstawianych miejsc.

Niezależnie od narzędzi zdobywania informacji i przeżywania estetycznych doznań, idea turystyki od zawsze związana jest z poznawaniem. Poznajemy jednak coraz intensywniej. Wirtualne wycieczki najbardziej właściwie zbliżają nas do sytuacji, w której dostajemy i wiedzę, i doznania estetyczne podane wyczerpująco. Jeśli ktoś jeszcze nie spróbował – najwyższa pora.

SmartPR
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Zobacz press box firm:

 




| DOM I WNĘTRZE | PRESS BOX | BIZNES | INTERNET | KULTURA | FINANSE | ZDROWIE I URODA | MOTO | REKLAMA | | PROMOCJE | NIERUCHOMOŚCI | INNE

press box: | Balex Metal | PORT PC | Termo Organika | Austrotherm | Wavin | Aluron | LAUFEN | Roca | SIEGENIA-AUBI | FINAL | AM Okna |Grupa Assay |Hörmann Polska | G-U Polska | CERRAD | Ponzio |Aliplast |Yawal | CREATON Polska | Remmers Polska | INTERNORM | Forum Branżowe | PRIME3 | BLAUPUNKT | Schüco | Dom Bezpieczny | VALVEX | Kludi | KRISPOL | PETECKI | Franke | Winkhaus | Aluprof | PGE | Kuchinox | Ferro | TUV Nord Polska | Media Expert | Media Saturn | MAPA |