Skip to content

Reklama

START arrow INNE arrow Efektywny pracownik
Efektywny pracownik Utwórz PDF Poleć znajomemu
23.08.2010.
Ludzie tworzący firmę to wartość sama w sobie. Jednak, aby wydobyć drzemiący w nich potencjał i skutecznie zarządzać przedsiębiorstwem, niezbędny jest odpowiedni system motywowania pracowników i zachęcania ich do działania.

       Podstawą sukcesu w walce o przewagę nad konkurencją jest umiejętne zarządzanie kapitałem ludzkim. Efektywna strategia prowadzenia firmy nie pomija więc systemu motywowania pracowników. Możemy wyróżnić wiele narzędzi pobudzających zatrudnionych do intensywniejszego działania. Oczywiście tym najpopularniejszym jest wyższa wypłata. Jednak poza finansowymi benefitami istnieje szereg innych możliwości wynagrodzenia pracownika, które pozawalają mu poczuć się docenionym, a jednocześnie przynoszą wymierne korzyści pracodawcy. Pojawia się więc pytanie – jak motywować pracowników, aby znacząco zyskała na tym również firma?

Liczy się atmosfera

       Podstawowe znaczenie w motywowaniu ma system nagród. Jednak zanim szefowie sięgną do portfela z myślą, że jedynie wysokie premie gwarantują sukces, lepiej, aby zastanowili się jak zrobić to bezkosztowo.

       Po pierwsze, bardzo istotna jest atmosfera i stosunki między pracownikami. Tam gdzie pracownik czuje się dobrze i bezpiecznie, będzie pracował bardziej wydajniej. Dlatego każdy menadżer powinien raz na jakiś czas zorientować się, jakie relacje panują między jego podwładnymi. Oczywiście nie należy nikogo zmuszać do przyjaźni czy udawanej sympatii, jednak warto czasem zająć pozycję mediatora i pomóc rozwiązać istniejące konflikty. – Relacje w miejscu pracy powinny być oparte na dawaniu i otrzymywaniu fachowego wsparcia oraz zwyczajnej, ludzkiej pomocy przy realizacji zawodowych projektów. Życzliwe i przyjazne stosunki między ludźmi podnoszą stopień identyfikacji z firmą. To poprawia ogólny wizerunek przedsiębiorstwa i pozytywnie wpływa na jego wyniki finansowe – mówi psycholog Karolina Dorna.

       Po drugie, niezwykle istotną zmianą może okazać się jasne wytyczenie personelowi celów. Można zrobić to na wspólnym spotkaniu. Powinno odbyć się ono z udziałem wszystkich pracowników firmy, gdyż w ten sposób mogą oni wygłosić swoje opinie i propozycje. Wtedy wszyscy stają się współtwórcami strategii przedsiębiorstwa. Takie zebrania poprawiają też samopoczucie „szeregowych” pracowników, którzy odnotowują, że kadra zarządzając liczy się z ich zdaniem.

Pakiety pierwszej potrzeby
       
       Jeśli samo poprawienie organizacji pracy nie wystarczy, punktem oparcia dla każdego szefa zamierzającego świadomie oddziaływać na efektywność podwładnych są pakiety i karnety świadczeń pozafinansowych. Zatrudnieni otrzymują je w ramach bonusu dodawanego do pensji. Wybór świadczeń dodatkowych jest bardzo szeroki. Abonamenty na zajęcia sportowe, darmowe zabiegi kosmetyczne lub pakiety medyczne to tylko kilka propozycji, które można zaproponować pracownikom.

       Można także zdecydować się na rozwiązanie szersze i nie ograniczać prawa wyboru dodatku. Z takiego założenia wychodzi coraz więcej firm i decyduje się na zapewnienie pracownikom kompleksowej opieki w kilku podstawowych segmentach usług. Pomoc prawna, finansowa i medyczna to trzy kluczowe elementy, które znacząco podnoszą poczucie bezpieczeństwa zatrudnionych. – Zysk płynący z zaoferowania pracownikom ubezpieczeń typu LexCare, MedicalCare lub FinanceCare trudno określić kwotowo. Bezpieczeństwo w sferze prywatnej, zawsze przekłada się na wydajność i efektywność pracy i jest to bez wątpienia bezpośrednia korzyść dla firmy – mówi Agata Brucko-Stępkowska, prezes firmy Futuro Finance oferującej takie pakiety. Oferty firm doradczych i ubezpieczeniowych zakładają duży indywidualizm w podejściu do potrzeb klienta. Pakiet świadczeń można dopasować względem finansowych możliwości firmy lub potrzeb pracowników. A dostrzeganie tych ostatnich i wychodzenie im naprzeciw, to jedna z najważniejszych cech dobrego szefa. Na sprawne działanie firmy, poza kwestiami organizacyjnymi i finansowymi, bardzo duży wpływ ma stylu zarządzania, umiejętności współpracy przełożonych z podwładnymi, a nawet sposób prowadzenie rozmowy i przekazywania informacji – psycholog K. Dorna.

LTM Communications
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Zobacz press box firm:

 




| DOM I WNĘTRZE | PRESS BOX | BIZNES | INTERNET | KULTURA | FINANSE | ZDROWIE I URODA | MOTO | REKLAMA | | PROMOCJE | NIERUCHOMOŚCI | INNE

press box: | Termo Organika | Austrotherm | Wavin | Aluron | LAUFEN | Roca | SIEGENIA-AUBI | FINAL | AM Okna |Grupa Assay |Hörmann Polska | G-U Polska | CERRAD | Ponzio |Aliplast |Yawal | CREATON Polska | Remmers Polska | INTERNORM | Forum Branżowe | PRIME3 | BLAUPUNKT | Schüco | Dom Bezpieczny | VALVEX | Kludi | KRISPOL | PETECKI | Franke | Winkhaus | Aluprof | PGE | Kuchinox | Ferro | TUV Nord Polska | Media Expert | Media Saturn | MAPA |