Skip to content

Reklama

START arrow BIZNES I PRODUKTY arrow Jesień przynosi poprawę w sprzedaży
Jesień przynosi poprawę w sprzedaży Utwórz PDF Poleć znajomemu
19.10.2010.
Lato i początek jesieni przyniosły wyraźną poprawę w handlu. Z danych Eurostatu wynika, że Polska wyróżnia się pod tym względem na terenie Unii Europejskiej. Eksperci z firm prowadzących sprzedaż detaliczną oraz zajmujących się dystrybucją i outsourcingiem sprzedaży przewidują, że druga połowa roku może pozwolić na wyrównanie bilansu po słabej wiośnie i początku lata.

Początek roku w handlu detalicznym był dla wielu firm okresem próby. Produkty stały na półkach, a klienci wyraźnie ograniczali zakupy. Przyczyn tego zjawiska było wiele: długa zima, deszcze i powodzie, żałoba narodowa, lęk przed kryzysem. Na szczęście już od lipca widać było wyraźne ożywienie na rynku. Z opublikowanych w ostatnich dniach danych Eurostatu wynika, że Polska zdecydowanie wyróżnia się na tle innych krajów Unii Europejskiej. W obrębie 27 krajów członkowskich w sierpniu odnotowano średnio spadek sprzedaży detalicznej o 0,3%, a w ujęciu rok do roku wzrost zaledwie o 0,8. Polska ze wzrostem rocznym na poziomie 6,7% jest zdecydowanym liderem.

- Ostatnie tygodnie przyniosły oczekiwaną poprawę w wynikach handlowych - mówi Łukasz Gajewski, Prezes firmy Target BPO, specjalizującej się w outsourcingu sprzedaży m.in. dla dużych koncernów branży FMCG. – Od naszych przedstawicieli handlowych w całej Polsce napływają optymistyczne informacje. Znacznie zwiększyła się rotacja produktów na półkach, wzrastają obroty.
Od początku lipca do końca września zanotowaliśmy wzrost sprzedaży o około 10 %.

Podobne doniesienia docierają z rynku odzieżowego. Jak wynika z najnowszego raportu PMR1, firmy branży obuwniczej i odzieżowej przewidują poprawę sprzedaży w drugiej połowie 2010 r.  Nastroje przedsiębiorców są lepsze niż w analogicznym okresie roku 2009.

- Druga połowa roku przyniosła zdecydowany wzrost zainteresowania ubraniami z naszych kolekcji – mówi Mirosław Misztal, Prezes spółki Monnari, która dzięki poprawie wyników sprzedaży oraz umiejętnym zabiegom kierownictwa odbudowuje swoją pozycję. – Ostatni czas był w branży odzieżowej bardzo trudny. Teraz widać wyraźną poprawę, co daje dobre prognozy nie tylko dla naszej firmy, lecz także całego sektora.

Wzrasta również sprzedaż dóbr trwałego użytku. Ma to związek przede wszystkim z planowaną podwyżką VAT-u. Konsumenci, w obawie przed zapowiadanym wzrostem cen (taką obawę wyraża 37% Polaków), ruszyli do sklepów. Zwiększone zainteresowanie sprzętem komputerowym i wyposażenia domowego odnotowano już w lipcu. Dane GUS-u wskazują, że ogłoszenie planów rządu spowodowało nawet 27 procentowy wzrost sprzedaży mebli, sprzętu AGD i RTV. Eksperci podkreślają, że w najbliższym czasie możemy spodziewać się kolejnej fali wzrostu i to zarówno w zakresie sprzedaży detalicznej jak i w segmencie B2B.

- Planowana podwyżka VAT-u nie wpłynie negatywnie na sprzedaż dóbr inwestycyjnych – mówi dr Ewa Banachowicz, ekspert Instytutu Outsourcingu, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu Konica Minolta. – Przedsiębiorstwa wprawdzie uważniej liczą pieniądze, niż przed kryzysem, ale też coraz częściej wymagają od dostawców kompleksowych i nowoczesnych rozwiązań.  Dostawca przygotowany do wyzwań rynkowych potrafi osiągnąć bardzo dobre rezultaty. Widać ożywienie na rynku, Konica Minolta osiąga w tym roku  wyniki wyższe o 25% w stosunku do ubiegłego roku.

Koniec lata był również wyjątkowo dobrym czasem dla aptek. Jak wynika z danych IMS Health sprzedaż leków w sierpniu  wzrosła o 11% w porównaniu do analogicznego okresu 2009. Tymczasem jesień to tradycyjnie okres zwiększonego zapotrzebowania na leki, co wróży udany rok dla przemysłu farmaceutycznego.

Rekordowej sprzedaży na jesieni i na początku zimy spodziewają się także dealerzy samochodowi. Ma to związek z wycofaniem od nowego roku ulgi na pojazdy z kratką,
a także z intensywnymi akcjami promocyjnymi zapowiadanymi przez salony. Od stycznia wchodzi w życie zakaz sprzedaży aut, których norma emisji spalin jest niższa niż Euro 5. Dealerzy będą wyprzedawać samochody spełniające normę Euro 4, które pozostały w ich ofercie.

Obecne odbicie w sprzedaży może być znakiem, że zażegnaliśmy kryzys na dobre. Początek 2011 roku pokaże jak poradzimy sobie z podwyżką podatków i zapowiadaną ostrą zimą, przedsiębiorcy są jednak dobrej myśli. Dobrego nastroju firm nie psują również doniesienia o obniżających się nastrojach konsumenckich. Według przedsiębiorców jest to wynik przede wszystkim zwiększonych obaw o stan finansów Państwa, nie zaś niepokoju o budżet rodziny czy firmy. Poprawa na rynku jest na tyle wyraźna, by z optymizmem patrzeć w przyszłość.

LinkLeaders
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Zobacz press box firm:

 




| DOM I WNĘTRZE | PRESS BOX | BIZNES | INTERNET | KULTURA | FINANSE | ZDROWIE I URODA | MOTO | REKLAMA | | PROMOCJE | NIERUCHOMOŚCI | INNE

press box: | Balex Metal | PORT PC | Termo Organika | Austrotherm | Wavin | Aluron | LAUFEN | Roca | SIEGENIA-AUBI | FINAL | AM Okna |Grupa Assay |Hörmann Polska | G-U Polska | CERRAD | Ponzio |Aliplast |Yawal | CREATON Polska | Remmers Polska | INTERNORM | Forum Branżowe | PRIME3 | BLAUPUNKT | Schüco | Dom Bezpieczny | VALVEX | Kludi | KRISPOL | PETECKI | Franke | Winkhaus | Aluprof | PGE | Kuchinox | Ferro | TUV Nord Polska | Media Expert | Media Saturn | MAPA |