Skip to content

Reklama

START arrow TURYSTYKA arrow Ponad 16 mln Polaków wybiera się w tym roku na wakacje
Ponad 16 mln Polaków wybiera się w tym roku na wakacje Utwórz PDF Poleć znajomemu
06.06.2017.

Mondial Assistance po raz szósty opublikował wyniki badania dotyczącego planów wakacyjnych Polaków. Ponad 4,2 mln osób (26 proc.) wybiera się za granicę, a 12,3 mln (74 proc.) zamierza zorganizować swój wypoczynek w kraju. Na letni wyjazd wakacyjny planów nie ma 44 proc. Polaków. - W tegorocznym sezonie urlopowym nie wie dokąd pojedzie i nie wie w jakim terminie 3,4 mln Polaków, to 1,3 mln więcej niż w 2016 roku. Spośród osób, które nie planują letniego wyjazdu wakacyjnego (44 proc.) nie wie dokąd jedzie 19 proc. (to o 6 p.p. więcej niż w 2016 roku), nigdzie nie jedzie 70 proc. (spadek o 9 p.p.) – wyniki badania komentuje Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance.

Głównymi powodami rezygnacji z wyjazdu są zbyt wysokie koszty, podaje 35 proc. badanych (spadek o 11 p.p. w porównaniu do zeszłego roku), inne obowiązki (27 proc.) oraz stan zdrowia – własnego lub najbliższej rodziny (17 proc.).

Najpopularniejsza Hiszpania i Wyspy Kanaryjskie
Tak jak w poprzednim roku największą popularnością wśród badanych cieszy się Hiszpania i należące do niej Wyspy Kanaryjskie (14 proc.). Na drugim miejscu utrzymała się Chorwacja (14 proc. – wzrost o 2 p.p.). Trzecie zajęła Grecja (11 proc. – wzrost o 1 p.p.), a czwarte Włochy (11 proc.). W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych krajów znalazły się również Węgry (3 proc.) oraz Portugalia (3 proc.). Popularna w zeszłym roku Turcja oraz Egipt znalazły się poza listą 10 najpopularniejszych kierunków wakacyjnych.

Osoby samodzielnie organizujące swój wyjazd wakacyjny najczęściej planują spędzić go w Chorwacji, Włoszech oraz Hiszpanii. Korzystający z biur podróży najczęściej wybierają Grecję, Hiszpanię z Wyspami Kanaryjskimi oraz Włochy.     

Wpływ programu 500+ na plany wakacyjne rodzin

W przypadku większości Polaków (78 proc.) korzystających ze świadczenia 500+ nie ma ono wpływu na plany wakacyjne ich rodzin. Tylko 7 proc. osób zadeklarowało, że dziecko/dzieci pojedzie na obóz lub kolonie, zamiast zostać w domu. Świadczenie 500+ najbardziej wpłynie na plany wakacyjne mieszkańców najmniejszych miast (do 20 tys.), przekładając się na krajowe wyjazdy. Najmniejszy wpływ deklarują mieszkańcy dużych miast (100-199 tys.). Na wsi wpływ świadczenia nie odbiega od średniej krajowej.

Ponad połowa Polaków zorganizuje swój wyjazd zagraniczny samodzielnie
Na pytanie o sposób organizacji zagranicznego wyjazdu wakacyjnego więcej Polaków niż w zeszłorocznym badaniu deklaruje, że samodzielnie zorganizuje swój wyjazd (56 proc. - wzrost o 5 p.p. czyli o 19 tys.). Z oferty biur podróży planuje skorzystać 44 proc. osób – spadek o 459 tys. w porównaniu do roku ubiegłego. Ci pierwsi wybór takiego modelu tłumaczą najczęściej ofertą dopasowaną do ich potrzeb (39 proc. - wzrost o 14 p.p.), możliwością samodzielnego decydowania o własnym czasie (38 proc.) oraz ceną (25 proc.). Zwolennicy wyjeżdżania z biurami podróży wybór takiego sposobu wyjazdu tłumaczą najczęściej tym, że nie muszą martwić się o formalności i organizację (73 proc. – spadek o 7 p.p).

Jeśli chodzi o obawy, przy samodzielnym wyjeździe najczęściej wymieniane były zamieszki, strajki, zamachy i akty terroru (9 proc. – spadek o 7 p.p.) oraz wypadek lub awaria (6 proc.). Na trzecim miejscu pojawiły się obawy związane z problemami zdrowotnymi na wyjeździe (5 proc.). Przy korzystaniu z biura podróży najwięcej osób obawia się zamieszek, strajków, zamachów oraz aktów terroru (19 proc. – spadek o 4 p.p.), obecności uchodźców/emigrantów (6 proc. – spadek o 7 p.p.) oraz problemów zdrowotnych (5 proc.). Żadnych obaw związanych z wyjazdem nie ma 62 proc. osób samodzielnie organizujących swój wyjazd oraz 61 proc. osób korzystających z oferty biur podróży. Oba te wskazania są wyższe niż rok temu. Odpowiednio o 12 i 23 p.p.

Częściej myślimy o ubezpieczeniu
Zdecydowana większość Polaków planujących tegoroczne wakacje zagraniczne zamierza wykupić ubezpieczenie turystyczne. W porównaniu do 2016 roku nastąpiła poprawa o 3 p.p. i obecnie wynosi 73 proc. W 2013 roku tylko 58 proc. planujących zagraniczne wakacje zamierzało wykupić takie ubezpieczenie. Na podstawie tych wyników można oszacować, że w najbliższych miesiącach ponad 3 mln Polaków kupi ubezpieczenie na wakacje.

- Cieszy nas, że powoli ale systematycznie rośnie grupa osób, która ubezpiecza się na wyjazd zagraniczny. Świadomość potężnych kosztów leczenia w innym kraju jest coraz większa wśród Polaków. Mimo, że jeszcze nie równamy do średnich zachodnioeuropejskich, to poprawa jest widoczna. To efekt wytężonych działań edukacyjnych firm specjalizujących się w ubezpieczeniach turystycznych. Mamy nadzieję, że ten trend będzie widoczny również w kolejnych falach badania. Nie chodzi tu jedynie o dobre perspektywy dla samego rynku i wyników sprzedaży, ale zwłaszcza o minimalizowanie liczby przypadków gdzie osoba, która uległa wypadkowi czy zachorowała w innym kraju, staje w obliczu olbrzymich zobowiązań finansowych w stosunku do placówek medycznych. – dodaje Tomasz Frączek.  
 
Turyści planujący wykupić ubezpieczenie to przede wszystkim osoby pomiędzy 30 a 49 rokiem życia, posiadające wykształcenie wyższe i dochód na gospodarstwo domowe powyżej 3 500 zł oraz zamieszkujące największe miasta.  
 
Celem badania było poznanie preferencji i zwyczajów wakacyjnych. Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Mondial Assistance przez Ipsos Polska w dniach 4–21 maja 2017 roku. Badanie odbyło się w terminie zbliżonym do realizacji w poprzednich falach badania. To dało możliwość rzetelnej analizy trendów i zmian w zachowaniach Polaków planujących wakacje. Maj nie przez przypadek został wybrany na czas realizacji badania – w maju  większość Polaków nie tylko planuje wyjazdy wakacyjne, ale też podejmuje niezbędne formalności związane z tymi wyjazdami.

Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wywiadów ilościowych techniką CATI (wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny) na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej ze względu na płeć, wiek i wielkość miejscowości. Wielkość próby badawczej (N) to 2000.


Pełny raport z badań można uzyskać, kontaktując się z biurem prasowym Mondial Assistance: agnieszka.staniszewska@mondial-assistance.pl




Grupa Mondial Assistance: interwencja co 2 sekundy w każdym miejscu świata
Jesteśmy międzynarodowym liderem rynku assistance, ubezpieczeń turystycznych i osobistej opieki. Z usług Grupy, świadczonych na wszystkich kontynentach, korzysta 250 milionów ludzi, tj. 4% światowej populacji. To część naszego know-how, które uzupełnia doświadczenie z 10 lat istnienia w Polsce. Od lat pracujemy na sukces wielu znanych Ci firm – również tych największych. www.mondial-assistance.com

Mondial Assistance (press box)

 
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Zobacz press box firm:

 




| DOM I WNĘTRZE | PRESS BOX | BIZNES | INTERNET | KULTURA | FINANSE | ZDROWIE I URODA | MOTO | REKLAMA | | PROMOCJE | NIERUCHOMOŚCI | INNE

press box: | Termo Organika | Austrotherm | Wavin | Aluron | LAUFEN | Roca | SIEGENIA-AUBI | FINAL | AM Okna |Grupa Assay |Hörmann Polska | G-U Polska | CERRAD | Ponzio |Aliplast |Yawal | CREATON Polska | Remmers Polska | INTERNORM | Forum Branżowe | PRIME3 | BLAUPUNKT | Schüco | Dom Bezpieczny | VALVEX | Kludi | KRISPOL | PETECKI | Franke | Winkhaus | Aluprof | PGE | Kuchinox | Ferro | TUV Nord Polska | Media Expert | Media Saturn | MAPA |