Skip to content

Reklama

START arrow NIERUCHOMOŚCI arrow Galerie handlowe nie wystarczą
Galerie handlowe nie wystarczą Utwórz PDF Poleć znajomemu
19.11.2012.
Choć największe centra handlowe nadal są chętnie odwiedzane, to nie zaspokajają wszystkich potrzeb mieszkańców dużych miast. W aglomeracjach na powrót ożywają ulice handlowe, a w poszczególnych dzielnicach przybywa mniejszych obiektów handlowych i specjalistycznych

Nasz rynek powierzchni handlowych dojrzewa i rozwija swoją ofertę. W najbliższych latach w polskich miastach nastąpi gwałtowny rozwój ulic handlowych, prognozuje CBRE. Powodem jest m.in. brak dostępnych powierzchni  w dużych centrach handlowych w wielu miastach, które charakteryzuje duża siła nabywcza. Z tej sytuacji korzystają ulice handlowe. Najmem powierzchni przy głównych deptakach interesują się nie tylko niezależne podmioty, ale także coraz częściej poszukują ich marki sieciowe.

Na mapie powierzchni handlowych w Polsce pojawia się również coraz więcej projektów specjalistycznych i tzw. parków handlowych. Przybywa zespołów sklepów np. budowlanych, meblowych, centrów outletowych, centrów medycznych, biur serwisowych, czy centrów rozrywki.

Mniejsze obiekty w dużych miastach
Deweloperzy są aktywni w mniejszych miejscowościach, ale zaczynają też znów planować projekty w dużych miastach, zwracają uwagę analitycy CBRE. Największe w kraju aglomeracje oferują bowiem, jak się okazuje dużo niewykorzystanych możliwości. Przede wszystkim w obszarze mniejszych projektów oraz lokalnych i sąsiedzkich galerii handlowych. Pod względem nowoczesnej oferty handlowej nienasycone są przede wszystkim obrzeża, przedmieścia miast i dzielnice zewnętrzne. Te rejony stwarzają bardzo duże możliwości rozwoju.

Nawet w Warszawie, w której powierzchni handlowej jest najwięcej w kraju są obiecujące nisze dla rozwoju sektora handlowego. W dłuższej perspektywie planowana jest budowa nowych dużych obiektów handlowych, w takich warszawskich dzielnicach jak Wilanów, Bielany, czy Białołęka. Tymczasem powstają niewielkie centra o zasięgu osiedlowym oraz supermarkety przy nowych stołecznych osiedlach mieszkaniowych m.in. takich sieci jak Marcpol, Lidl, czy Biedronka.
Budowa nowych, mniejszych obiektów handlowych planowana jest też w takich rejonach miast, w których brakowało dotąd takich placówek zakupowych. Nowoczesnego centrum handlowego brakowało dotąd na poznańskim Dębcu. Powstanie tam Galeria Dębiec o pow. 9 tys. mkw., która ma zaspokoić potrzeby tamtejszych mieszkańców. Kompleks handlowo-usługowy stanie w Poznaniu przy ulicy 28 Czerwca 56 w sąsiedztwie realizowanego już przez Red Real Estate Development osiedla Red Park, w którym docelowo powstanie 600 mieszkań. Nowa galeria poprawi komfort zakupów nie tylko mieszkańców osiedla przy Lasku Dębińskim, całego Dębca, ale i południowo-zachodniej części Poznania.

Kompleksy wielofunkcyjne

W dużych miastach powstają też obiekty łączące powierzchnię biurową i handlową. w Warszawie najpopularniejszymi kompleksami wielofunkcyjnymi są: CH Blue City z biurowcem Blue Office i CH Złote Tarasy z biurowcami Skylight i Lumen. Ciekawymi inwestycjami tego typu jest też Karolkowa Business Park, Royal Wilanów, Rondo 1 i Atrium. Teraz w budowie jest centrum Plac Unii, w którym będzie 41 tys. mkw. biur i 16 tys. mkw. przeznaczone na handel, usługi i rozrywkę, podaje Cushman & Wakefield.

W Krakowie najpopularniejszym obiektem wielofunkcyjnym jest Bonarka City Center, a we Wrocławiu Sky Tower i Arkady Wrocławskie. Sąsiadujące ze sobą biura i sklepy korzystają z efektu synergii. Oba rodzaje powierzchni czerpią z takiego połączenia korzyści, a stawki najmu są przy tym porównywalne do obowiązujących w tradycyjnych centrach.

Powierzchni w takich centrach poszukują najczęściej spółki z sektora handlowego, które oprócz prowadzenia sklepów potrzebują zaplecza dla pracowników administracji. Interesujące są także dla banków, firm doradczych i rekrutacyjnych, kancelarii prawnych oraz podmiotów z branży FMCG.

Aglomeracja warszawska dysponuje łącznie 1,33 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, ale jest ona praktycznie w całości wynajęta. Pustostany stanowią zaledwie 1,6 proc. Brak dostępnej powierzchni handlowej w Warszawie, jak zauważają przedstawiciele CBRE, powoduje wzrost stawek czynszowych w najlepszych galeriach. Średnie stawki najmu to 30 – 45 euro za mkw. miesięcznie, a cena najlepszych lokali o pow. 100 mkw. wynosi ok. 90 euro za mkw./m-c. Z kolei czynsze za lokale przy głównych ulicach handlowych sięgają średnio 70-90 euro za mkw./m-c.   

Autor: Red Real Estate Development
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Zobacz press box firm:

 




| DOM I WNĘTRZE | PRESS BOX | BIZNES | INTERNET | KULTURA | FINANSE | ZDROWIE I URODA | MOTO | REKLAMA | | PROMOCJE | NIERUCHOMOŚCI | INNE

press box: | Balex Metal | PORT PC | Termo Organika | Austrotherm | Wavin | Aluron | LAUFEN | Roca | SIEGENIA-AUBI | FINAL | AM Okna |Grupa Assay |Hörmann Polska | G-U Polska | CERRAD | Ponzio |Aliplast |Yawal | CREATON Polska | Remmers Polska | INTERNORM | Forum Branżowe | PRIME3 | BLAUPUNKT | Schüco | Dom Bezpieczny | VALVEX | Kludi | KRISPOL | PETECKI | Franke | Winkhaus | Aluprof | PGE | Kuchinox | Ferro | TUV Nord Polska | Media Expert | Media Saturn | MAPA |