Skip to content

Reklama

START arrow MOTO arrow Kierowco, nie kupuj zbytecznie drogich części
Kierowco, nie kupuj zbytecznie drogich części Utwórz PDF Poleć znajomemu
25.07.2011.
Jeśli stacja ASO odmówi ci montażu części nieoznakowanej logo producenta samochodu lub zagrozi utratą gwarancji, możesz prosić o interwencję Federację Konsumentów. Prawo unijne przychodzi z pomocą polskim kierowcom, a konkretnie ich portfelom.

Pan Władysław z Częstochowy jest od roku właścicielem auta znanej europejskiej marki. W prawie orientuje się na tyle, żeby wiedzieć, że od roku w Polsce obowiązuje unijna dyrektywa (tzw. GVO), która pozwala na serwisowanie samochodu w niezależnym serwisie motoryzacyjnym, czyli takim, który nie jest autoryzowaną stacją marki bez utraty gwarancji.
Na wszelki wypadek zadzwonił jednak, żeby to potwierdzić do dealera marki w swoim mieście i… spotkało go zaskoczenie.
- Pracownik, a później kierownik placówki poinformował mnie, że przegląd, czy wymiana części w serwisie nieautoryzowanym grozi mi utratą gwarancji. Nie chciał słyszeć o europejskich przepisach. Powiedział, że mogę zrobić co zechcę, ale „na własne ryzyko” – opowiada pan Władysław. Dodaje, że z  takim „straszeniem” utratą gwarancji spotkał się jeszcze w kilku innych autoryzowanych serwisach.

Mimo, że już ponad rok upłynął od liberalizacji przepisów unijnej dyrektywy, która teraz zezwala na montaż w samochodach objętych gwarancją części nieoznaczonych logo producenta i przeglądy techniczne poza ASO, wciąż zdarza się, że kierowcy nie montują tańszych części w obawie przed utratą gwarancji.

Kierowca ma prawo decydować
Jak informuje Aleksandra Frączek, wiceprezes Federacji Konsumentów i ekspert forum „Motoryzacja dla Wszystkich”, w kwestii wymiany części zasadnicze jest jedno kryterium: muszą one być legalnie produkowane i zakupione.
- Stoimy na stanowisku, że kierowcy powinni mieć prawo wyboru i samodzielnie decydować, czy zamontują w samochodzie część oznakowaną logo producenta auta, czy też logo producenta części. W takiej sytuacji zmienia się jedynie to, że ta konkretna część jest objęta gwarancją producenta części, a nie całego auta, ale z pewnością właściciel nie traci wtedy gwarancji na swój samochód – mówi Aleksandra Frączek.
O tym, jak duża jest skala skarg klientów-kierowców świadczy ilość wniosków, jakie wpływają do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Sprawdziliśmy niedawno jakie zgłoszenia wpływają do rejestru produktów niebezpiecznych UOKiK. Okazało się, że aż 90% z nich dotyczy części motoryzacyjnych i to najczęściej tzw. oryginalnych, czyli z logo producenta auta – mówi Aleksandra Frączek.
- Wielu polskich kierowców ulega stereotypowi, według którego część „nieoryginalna”, to część „gorsza”, tymczasem prawda jest zupełnie inna. Wiele z części, które są montowane w samochodach znanych marek mają niezależnych producentów. Zatem, choć na klockach hamulcowych widnieje logo np. volkswagena, to w rzeczywistości mogą to być np. klocki wyprodukowana przez firmę TRW – tłumaczy Witold Rogowski, ekspert ProfiAuto.pl, ogólnopolskiej sieci niezależnych sprzedawców części i serwisów samochodowych. – Nie ma więc mowy o różnicy w jakości tych części. Za to wyraźna różnica zachodzi w ich cenach. Części pochodzące bezpośrednio od producentów są średnio o 60% tańsze od tych „markowych” – mówi ekspert ProfiAuto.pl.

Wizerunek marki
Dyrektywa unijna zastrzega jedynie, że montowane części zamienne nie mogą „spowodować obniżenia wizerunku marki” samochodu, czyli ich jakość musi być porównywalna z częścią montowaną fabrycznie. Określenie to jest bardzo płynne, z pewnością dotyczy jednak producentów, którzy dostarczają podzespołów na pierwszy montaż samochodu. Kwestia ta dotyczy zatem m.in. filtrów, hamulców, sprzęgieł, części układów elektrycznych, świec zapłonowych, czy olejów.
- Na rynku dostępnych jest ponad 10 marek wysokiej jakości olejów. Tymczasem stacje ASO często leją klientom olej jednej marki, tej, z którą mają podpisaną umowę. Każdy kierowca ma prawo zapytać o to i (jeśli jest taka konieczność) zażądać oleju równie dobrej jakości, ale tańszego – mówi Witold Rogowski.
Dodaje, że nie można popadać w skrajność i niepokojącym sygnałem przy wyborze części zamiennej może być także zbyt niska cena.
– Jeśli „oryginał” jest droższy o połowę, to powinniśmy tylko upewnić się co do marki zamiennika. Jeśli jednak klocki hamulcowe z logo producenta auta kosztują 200 zł, a my widzimy w sklepie zamiennik za 20 zł, to powinniśmy zastanowić się, czy na pewno będą one bezpieczne. W takiej sytuacji dobrze jest poradzić się mechanika ze sprawdzonego, niezależnego serwisu motoryzacyjnego – mówi ekspert ProfiAuto.pl.
Podkreśla jednak, że każdy kierowca ma prawo do wymiany części na takie, jakie chce. Dotyczy to wszystkich części eksploatacyjnych: elementów zawieszenia, świec, czy przewodów zapłonowych.
- Nie musimy płacić majątku za „oryginał”. Kiedy przyniesiemy kupione w sklepie tańsze części od renomowanego producenta, ASO nie ma prawa odmówić nam ich montażu w trakcie trwania gwarancji – dodaje Witold Rogowski.
Radzi, by o wszelkich tego typu sytuacjach informować krajową Federację Konsumentów.
Pamiętajmy też jeszcze o jednym, na częściach najwięcej zaoszczędzić można zapobiegając awariom. Dzięki regularnym sezonowym przeglądom mechanik może wyłapać dużo wcześniej usterkę i naprawi ją, dzięki czemu nie pociągnie ona za sobą awarii kolejnych części. Zaoszczędzimy więc na wymianie innych podzespołów, ale też np. na kosztach ewentualnego holowania.

Dobre części z własnym logo
Przykłady producentów, których części polecają niezależne warsztaty motoryzacyjne.
TRW, ATE, LUK, Bremo, Mann, Purflux, Valeo, NGK, Monroe – producenci m.in.:  części do układów hamulcowych, amortyzatorów, sprzęgieł, świec zapłonowych, filtrów paliwa i powietrza, układów elektrycznych i oświetlenia.

Biuro Prasowe ProfiAuto
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Zobacz press box firm:

 




| DOM I WNĘTRZE | PRESS BOX | BIZNES | INTERNET | KULTURA | FINANSE | ZDROWIE I URODA | MOTO | REKLAMA | | PROMOCJE | NIERUCHOMOŚCI | INNE

press box: | Termo Organika | Austrotherm | Wavin | Aluron | LAUFEN | Roca | SIEGENIA-AUBI | FINAL | AM Okna |Grupa Assay |Hörmann Polska | G-U Polska | CERRAD | Ponzio |Aliplast |Yawal | CREATON Polska | Remmers Polska | INTERNORM | Forum Branżowe | PRIME3 | BLAUPUNKT | Schüco | Dom Bezpieczny | VALVEX | Kludi | KRISPOL | PETECKI | Franke | Winkhaus | Aluprof | PGE | Kuchinox | Ferro | TUV Nord Polska | Media Expert | Media Saturn | MAPA |