Grupa Kofola - skonsolidowane wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2012 roku |
31.08.2012. | |||||||||||||||||||
Pomimo utrzymujących się wysokich cen surowców i kursów walut, Grupa Kofola wypracowała w pierwszym półroczu 2012 roku zysk netto, przypadający akcjonariuszom większościowym, w wysokości 14,8 mln PLN, wobec 8,5 mln PLN przed rokiem. Skonsolidowane przychody Grupy wzrosły z 664 mln PLN do 690 mln PLN licząc półrocze do półrocza. W pierwszym półroczu 2012 roku pomimo utrzymujących się bardzo wysokich cen surowców na rynkach światowych oraz spowolnienia gospodarczego w Europie udało się znacząco poprawić zysk Grupy sprzed roku. To w dużej mierze efekt wzrostu przychodów (zwłaszcza najbardziej rentownych spółek w Czechach i na Słowacji) oraz wdrożonego w 2011 roku w całej Grupie programu optymalizacji kosztów. Największe procentowo wzrosty sprzedaży Grupa odnotowała w syropach oraz napojach gazowanych - dwóch strategicznych dla niej segmentach. Szczególnie cieszy wzrost przychodów na rynku czeskim, gdzie jeszcze w całym 2011 roku zanotowaliśmy nieznaczny spadek sprzedaży. Jeszcze większe wzrosty przychodów udało się nam uzyskać na Słowacji, gdzie zwiększyliśmy sprzedaż zarówno w kanale detalicznym, jak i w spadającym segmencie HoReCa. Udało się nam polepszyć wyniki sprzedaży w Rosji, jakie odnotowaliśmy w pierwszym kwartale br., z powodu zatowarowania klientów w napoje niskoalkoholowe w grudniu 2011 roku - powiedział Jannis Samaras, Prezes i większościowy akcjonariusz Kofola S.A. Przychody w Polsce również nieznacznie wzrosły, a to za sprawą procesu przesuwania się sprzedaży z kanału tradycyjnego do dyskontów. Dobrze wypadł sztandarowy w Polsce napój Hoop Cola, który powiększył swoje udziały rynkowe w segmencie coli. Za sporą część wzrostu przychodów odpowiadają wprowadzone w 2012 roku nowości, w tym m.in. napoje w puszkach 0,25l (Hoop Cola, Kofola, Pickwick Ice Tea, Vinea, Semtex), nowe wody smakowe Rajec, Jupik Aqua Sport z witaminami, woda Rajec dla niemowląt oraz nowa linia supergęstych syropów Jupi. Wprowadzone nowości, z których większość jest w formacie impulsowym, pomogły nam, poza podwyżkami cen, obronić marżę brutto ze sprzedaży. Wdrożony w całej Grupie w 2011 roku program redukcji kosztów przyniósł w pierwszym półroczu 2012 roku 10,5 mln PLN oszczędności w kosztach sprzedaży i ogólnego zarządu, w porównaniu do pierwszego półrocza 2011 roku, dzięki czemu, wraz ze wzrostem przychodów ze sprzedaży, udało się powiększyć zysk operacyjny o 10,6 mln PLN, tj. 43%. Wzrost zysku operacyjnego przełożył się na wzrost zysku netto, przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej z 8,5 mln PLN do 14,8 mln PLN. W pierwszym półroczu udało się całej Grupie Kofola obniżyć zadłużenie netto o przeszło 57,1 mln PLN do poziomu 263,5, co wraz z poprawą wyniku operacyjnego zmniejszyło poziom zadłużenia do bezpiecznej 1,8 wielokrotności wskaźnika EBITDA. Nakłady inwestycyjne na zakup majątku trwałego wyniosły jedynie 17,9 mln PLN, w porównaniu do 21,9 mln PLN przed rokiem. W dalszym ciągu miało miejsce upraszczanie struktury grupy kapitałowej. Na początku sierpnia, już po dacie bilansowej, Grupa otrzymała zawiadomienie o zakończeniu procesu likwidacji swojej spółki na Węgrzech, gdzie kilka lat temu, działalność handlową przejął lokalny dystrybutor. W drugim półroczu 2012 zamierzamy wprowadzić kolejne innowacje, obserwując dobre efekty sprzedażowe takiej taktyki. Tym razem będą to zarówno kolejne wersje smakowe znanych dotychczas marek, jak i zupełnie nowe napoje pod nowymi brandami, które pojawią się w naszym portfelu już w czwartym kwartale tego roku. Poza tym obserwujemy z uwagą rynek pod kątem ciekawych akwizycji. Przedłużające się spowolnienie gospodarcze, połączone z utrzymującymi się wysokimi cenami surowców sprawiło, iż wielu właścicieli firm z branży napojowej jest zmęczonych prowadzeniem biznesu i rozważa sprzedaż swoich spółek, co stwarza okazje do zakupu marek z potencjałem. Branża w regionie wciąż jest rozdrobniona i Grupa Kofola ma ambicje być jej konsolidatorem – dodaje Jannis Samaras. Wybrane dane finansowe za skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym. Wybrane dane finansowe [w mln PLN]
Grupa Kofola jest producentem napojów m.in. takich marek jak: Kofola, Hoop Cola, Vinea, wody: Rajec, Arctic, Grodziska, Białowieski Zdrój, syropów Paola, Jupi i Jarmark Polski, napojów dla dzieci Jupik i Jumper, a także Pickwick Ice Tea, Oranginy, napojów energetycznych Semtex, napojów owocowych Jupi, Mr. Max oraz Fruti, toniku Chito, a także napojów niskoalkoholowych Hooper’s Hooch i Devyatka. HOOP Polska Więcej informacji Hoop Polska (PRESS BOX) |
« poprzedni artykuł | następny artykuł » |
---|
press box: | Termo Organika | Austrotherm | Wavin | Aluron | LAUFEN | Roca | SIEGENIA-AUBI | FINAL | AM Okna |Grupa Assay |Hörmann Polska | G-U Polska | CERRAD | Ponzio |Aliplast |Yawal | CREATON Polska | Remmers Polska | INTERNORM | Forum Branżowe | PRIME3 | BLAUPUNKT | Schüco | Dom Bezpieczny | VALVEX | Kludi | KRISPOL | PETECKI | Franke | Winkhaus | Aluprof | PGE | Kuchinox | Ferro | TUV Nord Polska | Media Expert | Media Saturn | MAPA |