Skip to content

Reklama

START arrow BIZNES I PRODUKTY arrow Franczyzodawcy obłowią się kosztem polskich drobnych kupców?
Franczyzodawcy obłowią się kosztem polskich drobnych kupców? Utwórz PDF Poleć znajomemu
08.02.2016.
Ministerstwo Finansów wciąż szuka optymalnego rozwiązania kwestii podatku obrotowego. Niestety kolejne z pomysłów, tym razem dotyczące zasad płacenia podatku obrotowego przez sieci franczyzowe, mogą wpłynąć negatywnie na cały polski handel i paradoksalnie stawiać sieci zagraniczne w uprzywilejowanej pozycji.

Podczas piątkowych konsultacji z przedstawicielami sieci detalicznych, strona rządowa wysłuchała uwag do zaprezentowanej, kolejnej już, wersji projektu Ustawy o podatku obrotowym. W drodze dyskusji pojawił się temat zasad, na jakich podatek płaciłyby sieci fraczyzowe. Wstępnie założono, że sklepy zrzeszone w ramach jednej sieci franczyzowej miałyby płacić podatek według stawki, która odpowiadałaby całkowitemu obrotowi generowanemu przez całą sieć. Oznaczałoby to zamknięcie wielu małych, rodzinnych firm. „To jest absolutnie sprzeczne z tym, co Prawo i Sprawiedliwość deklarowało w trakcie wyborów parlamentarnych. Obiecywano ochronę polskich kupców i stworzenie warunków, w których mamy szansę rywalizacji z zagranicznymi hipermarketami. Tymczasem te pomysły to gwóźdź do trumny polskiego, małego handlu” – mówi jeden z handlowców.

Rząd nie dostrzega prostego rozwiązania?
Kupcy nie kryją zaskoczenia tym, że strona rządowa jest głucha na proste rozwiązania, które umożliwiałyby z jednej strony uszczelnienie systemu podatkowego w ramach tzw. „obrotówki”, a z drugiej chroniłoby polskich drobnych przedsiębiorców, którzy są zrzeszeni w ramach sieci franczyzowych…

.. Podatek powinni płacić franczyzodawcy!  
Najwięksi  franczyzodawcy działający w naszym kraju to firmy z obcym kapitałem. Eurocash, którego jednym z właścicieli jest Portugalczyk Luis Amaral (uruchamiał sieć Biedronka w Polsce)  ma we franczyzowym portfelu sklepy ABC, Groszek, Delikatesy Centrum. Niemieckie Metro Group to znane elektromarkety Media Markt i Saturn, ale również popularne spożywcze Odido. Znaczące udziały w runku mają sieci Carrefour, Leclerc, Intermarche. Wszystkie wymienione sieci generują ogromne obroty, a podatki  z nich wynikające, Ustawodawca chce przerzucić na małe, pojedyncze sklepy działające zwykle na bardzo niskich marżach. „Ta Ustawa dobije polski handel, a zagraniczne sieci będą się temu przyglądać z satysfakcją. To niedopuszczalne.” – mówi jeden z właścicieli sklepu, działającego pod szyldem ABC.

Wejście Ustawy w proponowanej wersji uderzy również bezpośrednio w konkurencyjność sieci z polskim kapitałem, które nie działają w ramach modelu franczyzowego. „Promowanie patriotyzmu gospodarczego to wyłącznie fikcja. Zyskują nie ci, którzy uczciwie płacą podatki dla naszego wspólnego dobra, a ci, którzy stosują optymalizację podatkową, wyprowadzają zyski za granicę i zarabiają krocie, szukając luk w dziurawym prawie. W chwili, gdy politycy im w tym pomagają, polski biznes nie ma szans.” – dodaje jeden z uczestników piątkowych konsultacji z rządem.
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Zobacz press box firm:

 




| DOM I WNĘTRZE | PRESS BOX | BIZNES | INTERNET | KULTURA | FINANSE | ZDROWIE I URODA | MOTO | REKLAMA | | PROMOCJE | NIERUCHOMOŚCI | INNE

press box: | Termo Organika | Austrotherm | Wavin | Aluron | LAUFEN | Roca | SIEGENIA-AUBI | FINAL | AM Okna |Grupa Assay |Hörmann Polska | G-U Polska | CERRAD | Ponzio |Aliplast |Yawal | CREATON Polska | Remmers Polska | INTERNORM | Forum Branżowe | PRIME3 | BLAUPUNKT | Schüco | Dom Bezpieczny | VALVEX | Kludi | KRISPOL | PETECKI | Franke | Winkhaus | Aluprof | PGE | Kuchinox | Ferro | TUV Nord Polska | Media Expert | Media Saturn | MAPA |